п`ятниця, 19 квітня

Електронний рецепт на антибіотики: навіщо він потрібен та чого очікувати

З 1 серпня стартує перехідний період, після закінчення якого антибіотики можна буде придбати лише за рецептом. Helsi однією з перших почала адаптувати лікарів та аптечні заклади до нових викликів.  Деякі головлікарі вже готові запустити електронні рецепти у своїх закладах, а дехто ще вагається. У цьому матеріалі розповідаємо, чому запуску е-рецептів не уникнути й тому краще починати їх впровадження уже зараз.

Навіщо потрібно запроваджувати рецепти для відпуску антибіотиків?

На жаль, в Україні поширене самолікування, зокрема “призначення” пацієнту препаратів за принципом “сусідці допомогло – й тобі допоможе”. В найкращому разі таке лікування неефективне і є просто марнуванням грошей, в найгіршому – пацієнту може стати гірше через побічні ефекти. Крім того, безконтрольне вживання антибіотиків підвищує антибіотикорезистентність як бактерій в організмі конкретної людини, так і тих, які “циркулюють” у соціумі. А, значить, для ефективного лікування будуть потрібні все сильніші антибіотики та/або більші дози препаратів. 

Лише лікар може призначити необхідний препарат, оцінивши стан здоровʼя пацієнта. При цьому лікар має зазначити в рецепті діючу речовину (МНН), а не бренд чи торговельну марку. Це заощадить кошти пацієнтів, які обиратимуть торговельну марку на власний розсуд та відповідно до свого бюджету. 

Впровадження електронних рецептів стимулюватиме як лікарів, так і пацієнтів відповідальніше ставитися до лікування. Крім того, це допоможе прослідкувати, чи отримав пацієнт призначені йому ліки, а також дозволить збирати загальну статистику про захворюваність, призначене лікування та ефективність цього лікування. Така статистика дозволить виявити “найпопулярніші” антибіотики та запустити для них програму відшкодування вартості аналогічну програмі “Доступні ліки”.

Коли будуть запроваджені електронні рецепти?

Електронні рецепти стануть обов’язковими з 1 січня 2023 року. З 1 серпня 2022 року триватиме перехідний період, коли рецепти виписуватимуть як в електронній формі, так і на папері. Протягом цього періоду медичні заклади мають налагодити процес виписування електронних рецептів за допомогою системи  eHealth. Щоб устигнути вирішити всі проблемні питання, варто починати налагодження цього процесу вже зараз.

Після завершення перехідного періоду за безпідставне призначення рецептурних лікарських засобів (ЛЗ) та відпуску відповідних ЛЗ без рецепту на рівні аптечних закладів наставатиме кримінальна відповідальність.

У громадах, які знаходяться на окупованій території або в зоні бойових дій, можуть бути проблеми з підключенням до електронної системи eHealth. У такому випадку пацієнти зможуть отримувати антибіотики за паперовими рецептами.

Як виписати електронний рецепт?

Усім аптечним та медичним закладам (за винятком тих, які перебувають на окупованих територіях або з зоні бойових дій) потрібно підключитися до електронної системи охорони здоровʼя eHealth використовуючи функціонал медичної інформаційної системи (МІС). Можливість виписувати е-рецепти виникає після появи на https://ehealth.gov.ua/ інформації про відповідне розширення функцій МІС, яка встановлена у медзакладі. Зрозуміло, що для підключення потрібно мати комп’ютерну техніку та зробити кваліфіковані електронні підписи (КЕП) лікарям, які планують виписувати електронні рецепти. Як правило, процес отримання КЕП займає кілька хвилин.

Після фіксації результатів прийому пацієнта у МІС лікар може виписати пацієнту електронний рецепт. До е-рецепта треба роздрукувати інформаційну пам’ятку, завірити її підписом та печаткою лікаря. 

Що потрібно робити під час перехідного періоду?

Під час перехідного періоду окрім електронного, потрібно виписати паперовий рецепт.

Важливо навчити користувачів МІС правильно працювати з eHealth та електронними рецептами. Як правило, МІС надають такі послуги, а також проводять навчання та постійну підтримку користувачів, якщо у них виникають питання під час роботи (наприклад, про те, яку інформацію про пацієнта вносити до МІС, як погашати дані в Реєстрі медичних записів тощо). 

Якщо почати процес переходу на електронні рецепти вже зараз, можна уникнути зайвої метушні та поспіху, а також з’ясувати всі питання, які можуть виникнути в процесі. Наприклад, чи дозволено конкретній клініці чи лікарю-ФОП виписувати певні препарати? Для аптек – як вести власний реєстр ліків, які відпускати ліки за електронним рецептом та ін.

Довідка: Сервіс Helsi.me — це один із сервісів запису на медичні послуги та безпечного зберігання медичних даних (чинний перелік таких медичних інформаційних систем можна знайти тут). Пацієнтам сервіс дозволяє швидко і зручно записуватися на прийом до лікаря, діагностику, аналізи, вакцинацію та замовляти медикаменти. Лікарням — брати участь у реформі охорони здоров’я та впорядкувати роботу клініки. Через сайт та застосунок Helsi.me щомісячно записуються на прийом понад 3,5 мільйона пацієнтів. Системою користуються понад 1 600 закладів охорони здоров’я (68% усіх закладів). Її обрали понад 35% всіх аптечних закладів України. Фахівці Helsi не лише підключають медичні та аптечні заклади до системи eHealth, але й надають консультації щодо законодавчих та практичних питань роботи з нею, в тому числі щодо впровадження електронних рецептів.

Автор: Євген Донець, СЕО Helsi.me

Дисклеймер: розкриття конфлікту інтересів. Автор є керівником організації, яка може отримати користь від даної статті – зокрема, збільшення кількості медичних та аптечних закладів, які через неї отримують доступ до системи eHealth. «Вокс Україна» розміщує цю статтю, оскільки в інтересах суспільства поінформувати медичні та аптечні заклади про необхідність запровадження електронних рецептів. Ми не отримуємо коштів чи інших вигод від публікації цієї статті.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.