Врешті ухвалив фатальне рішення: переїхати до Радянського Союзу. Серед мотивів, які спонукали Крушельницького, називають прагнення отримати роботу за фахом (що було майже неможливим для українців із вищою освітою в II Речі Посполитій), а також політичне совєтофільство. За це своє рішення Антін Крушельницький поплатився страшною ціною – життям усіх своїх дітей і власною смертю.
Учень Франка
На межі ХІХ і XX століть він уже був серед лідерів організації української студентської молоді «Молода Україна», що просувала ідею політичної самостійности України.
Антін Крушельницький (1878–1937)
Джерело: Львівська національна наукова бібліотека ім. В.Стефаника
Франко також цінував свого учня і послідовника. Комедію Крушельницького «Орли» (1906) він опублікував окремою книжкою у видавничій спілці «Літературно-науковий вістник» і навіть відгукнувся схвальною рецензією, відзначивши її жаску злободенність: «Се така комедія, що плакати хочеться. Плакати особливо над тим народом, якого обдурюють, ошукують, обдирають і ще й зневажають оті “Орли”, ті руські патріоти, радикали, націонал-демократи і які там ще їх назви. Комедія д. Володиславича написана живо, просто і визначається доброю драматичною будовою. Варто б побачити її на сцені, може б вона крім сценічного ефекту мала й моральний».
Повісті Крушельницького «Буденний хліб», «Рубають ліс», «Гомін галицької землі», романи «Змагання», «Перемога» у 1920-х роках витримали по кілька видань і здобули популярність не лише в Галичині, а й на Великій Україні.
Попри це, творча спадщина Крушельницького залишається майже невідомою. Його доробок недооцінений літературною критикою, частину творів досі не видано, а деякі з них – вважають втраченими.
Незручний учитель
Видані за редакцією Крушельницького букварі, читанки та підручники з літератури, наповнені зразками народної епіки, творами Шевченка та інших наддніпрянських українських письменників, – це свідчення нової методики викладання української мови та літератури в гімназіях Галичини. Тогочасний рецензент однієї з укладених Крушельницьким читанок поет Петро Карманський зазначав: «В кінці діждалися наші наймолодші, радше учителі української мови в гімназіях читанки! Була вона в нас і дотепер, та про неї краще й не згадувати… Нова читанка професора Крушельницького є справді новою і змістом, і виглядом».
Напередодні Першої світової війни Крушельницький на посаді директора української гімназії у Городенці активно розбудовував місцеве українське шкільництво, відкрив підготовчі курси, аби розширити доступ до освіти для сільської молоді. Він був ініціатором заснування багатьох осередків культурно-освітніх і спортивних товариств «Просвіта», «Січ» та «Сокіл».
Джерело: Львівська національна наукова бібліотека ім. В.Стефаника
Міністр і війна
«Я тепер сиджу у Відні і працюю над друком шкільних книжок для України… Будував галицьку самостійну Україну і внаслідок того опинився я емігрантом. Був і міністром освіти і замість працювати в шкільництві дивився, як би забезпечувати для війська патрони. Один скандал! … І ось цілий рік добиваюся грошей і не можу їх вирвати в закордонних представників уряду», – описував Крушельницький свої тогочасні клопоти в листі до дружини Марії.
Коли ж радянські війська окупували Україну, колишній уенерівський міністр залишився у Відні на вимушеній еміграції. Там створив видавництво «Чайка», яке друкувало українські книжки. Згодом переїхав до Ужгорода, тодішнього центру Підкарпатської Русі у складі Чехословацької Республіки: працював там директором гімназії.
В одному з листів до дружини він тоді прохопився захопленням українізацією, що розпочалася в радянській Україні: «Як страшно ми відбилися від України, яку полуду на очі кинули нам погляди на теперішню владу! Пора вже проснутися, прочумитися! А то прийде каяття – вороття не буде! Всі ждуть України! Всі тужать за нею, ніхто не думає зрікатися праці в своїй державі. А я…? Тут мене ненавидять, що я українізую, там – це буде моє завдання». Це було 23 вересня 1923 року. Чи міг він тоді знати, що ще 20 січня 1921 року працівники радянських спецслужб в обвинувальному висновку у «справі уряду УНР» оголосили його «ворогом народу» і вимагали заочно засудити до смертної кари?
Славетна родина
Антін та Марія Крушельницькі з дітьми, початок 1910-х років
Джерело: Львівська національна наукова бібліотека ім. В.Стефаника
Батька неабияк тішило, що син, який навчався на філософському факультеті Віденського університету, як вільний слухач відвідував лекції в Академії мистецтв, володів п’ятьма мовами, чудово орієнтувався у нових течіях європейської літератури та мистецтва, публікував власні твори: «Те, що ти хочеш у своїй творчости стати вище свого Тата, може мене тільки тішити».
Усі діти подружжя Антона і Марії Крушельницьких, здавалося, виправдають батькові очікування та надії. Незалежно від обраного фаху (медицина, література, музика, мистецтво, економіка чи кооперація), вони мали стати гідними продовжувачами династії.
У листі 1923 року до Івана, наголошуючи на значенні родинних цінностей, батько Антін ніби мимоволі передбачив долю, яка колись спіткає його родину:
«Історія родини – це для мене в мініятурі історія розвитку людства. Кожна родина розвивається. Йде щораз вище. Правда, тут і там відпадають слабкі особи, але і ця родина мусить рости; поки не дойде до найвищої стадії свого розвитку. Там вона затримується якийсь час, поки не почне дегенеруватися, або поки якась нагла катастрофа не кине її в забуття».
Родин Крушельницьких, 1931–1932 рік. Зліва стоїть небіж Антіна Крушельницького Юліан Дорош. Сидить Іван, праворуч – його дружина Галя Левицька.
За ним стоїть Володимира. Справа сидять Антін, Марія та їхня онука Лариса.
Джерело: Особистий архів Тетяни Крушельницької
«Був людиною з широким знанням, дуже енергійний і активний, гарячої вдачі, високого росту, з гарним подовгастим обличчям і темною, посивілою шевелюрою», – так характеризував Антона Крушельницького історик Іван Крип’якевич.
Повернувшись до Галичини, Крушельницький у 1925–1926 роках працював директором української гімназії товариства «Рідна школа» в Рогатині. На цій посаді намагався запровадити у навчальний процес прогресивні ідеї та педагогічні новації, обладнав нові навчальні кабінети та лабораторії сучасним приладдям, проводив заняття не лише у формі лекцій, а й семінарів, диспутів та екскурсій. Як директор відкрив низку гуртків, зокрема дівочий «Пласт», але через конфлікт із керівництвом Українського педагогічного товариства (УПТ) невдовзі змушений був полишити посаду і перейти працювати управителем до Яворівської гімназії, а згодом – директором єврейської гімназії у Коломиї. Врешті на короткий час Крушельницький очолив Львівську учительську семінарію та гімназію.
Антін Крушельницький був незвичним, часто гострим і полемічним, майже завжди – незручним для консервативного галицького соціуму. Через свої прогресивні, хоча не зовсім зрозумілі учительській владі педагогічні переконання, після чергових конфліктів з керівництвом Головної управи УПТ у 1927 році він завершив свою педагогічну кар’єру. Відтоді зосередився на редакторській роботі, хоча й надалі виступав із проєктами змін в українському шкільництві Галичини, брав участь у загальному з’їзді «Рідної школи».
У цей час активну літературну творчість Крушельницький поєднував із видавничо-журналістською діяльністю. Попри свої радикальні погляди й щораз більше захоплення соціалізмом, Антін Крушельницький мав беззаперечний авторитет серед українського культурно-освітнього середовища Галичини.
Антін Крушельницький, 1923 рік
Джерело: З архіву О.Кагляна
«Почав був захоплюватись большевизмом»
Обкладинка першого номера журналу «Нові шляхи», 1929 рік
Джерело: zbruc.eu
Співпраця Крушельницького з радянським консульством великою мірою була вимушеною. Неможливість отримати гідне місце праці, постійна матеріальна скрута і переслідування з боку польської влади супроводжували майже всіх членів великої родини Крушельницьких.
15 червня 1929 року «за зберігання нелегальної літератури» заарештували й ув’язнили Івана Крушельницького. 1930 року Тараса Крушельницького (пластуна, автора відомої пісні «Гей-гу, гей-га» – гімну куреня «Лісові чорти») засудили до тьох років ув’язнення: за обвинуваченням у причетності до терористичного замаху Української військової організації (УВО) під час торговельно-господарської виставки «Тарги Всходні» у Львові. 28 вересня 1932 року за публікації у прорадянському часописі «Нові шляхи» на три місяці ув’язнили вже самого Антона Крушельницького, а часопис заборонили.
«Крушельницький почав був захоплюватись большевизмом. Повірив у щирість большевицького протегування українській культурі», – констатував історик Семен Підгайний, якому довелося познайомитися з діячем у Соловецькому таборі особливого призначення.
Одним із проявів радянофільства Крушельницького стала його участь у кампанії з дискредитації інформації про Голодомор в радянській Україні. Штучний голод на території УРСР він називав вигадкою. Історик Андрій Козицький, який вивчав історію заперечення Голодомору, вважає, що така діяльність стала наслідком обраних пріоритетів: «Антін Крушельницький боровся за інтереси тих українців, які жили в Польській державі. Слід визнати, що політика міжвоєнної Польщі не була прихильною до галичан. Намагаючись захищати українську культуру та шкільництво на західноукраїнських землях від тиску Польщі, Антін Крушельницький шукав підтримку у цьому протистоянні. Це підштовхнуло його прийняти допомогу від комуністів із СРСР».
Перед виїздом за Збруч уся сім’я Крушельницьких була в дуже близьких взаєминах із радянським консулом у Львові й галицькими комуністами. Наприкінці 1920-х – на початку 1930-х років Крушельницькі щороку їздили на літні вакації у село Березів у Карпатах. Туди приїздили радянський консул Григорій Радченко, полум’яний публіцист-радянофіл Ярослав Галан. У той самий час літував у Березові й галицький літератор Іван Боднарук, який через багато років у своїх спогадах так оцінював діяльність Крушельницьких: «Коли за батька можна говорити, що служив большевикам за совість, то про синів слід гадати, що вони були щирими патріотами. Зневірившись у можливості працювати для нашої культури під польською окупацією, виїхали вони до УССР».
Замах, який не відбувся
Радянофільство Крушельницького не залишалося непоміченим. Щоб привернути увагу світової громадськости до влаштованого більшовиками на Великій Україні Голодомору, у 1933 році провід підпільної Організації українських націоналістів постановив убити радянського консула у Львові. Одночасно планували замах на Антона Крушельницького. Подвійне вбивство в один день, за задумом організаторів, мало надати гучнішого розголосу операції.
Редактора «Нових шляхів» урятувало те, що перший атентат пішов не за планом – 19-річний оунівець Микола Лемик убив не консула, а працівника консуляту Олексія Майлова. Тому наказ про замах на Крушельницького спершу відкликали, а згодом, коли стало відомо про його планований виїзд до УРСР, операцію й зовсім скасували.
У пащу диявола
«В 1934 році, разом з синами виїхав на Радянську Україну, повний надій, що зможе взяти участь у великій культурній роботі».
Згаданий Іван Боднарук у спогадах, написаних на еміграції вже після Другої світової війни, розмірковував, що Крушельницький «виїхав з цілою родиною на Радянську Україну, бо вірив, що вона наближається до повної своєї суверенности».
8 травня 1934 року Антін Крушельницький з дружиною Марією, синами Богданом і Остапом, невісткою Наталею та онукою Ларисою (Івановою донькою) рушили зі Львова. На той час у радянському Харкові вже жили й успішно працювали старші Антонові діти. Володимира захистила докторську дисертацію з дерматології в Інституті боротьби з венеричними хворобами, а Іван на посаді наукового співробітника Інституту матеріяльної культури досліджував західноукраїнське мистецтво, багато перекладав. Згодом до родини приєднався і син Тарас з дружиною Стефанією.
Перебравшись до Харкова, Крушельницькі оселились у відомому будинку письменників «Слово» на вулиці Червоних письменників, 5. Антін Володиславович прийняв радянське громадянство, почав працювати у редакції «Української радянської енциклопедії». До фатальної розв’язки залишалося пів року.
Будинок «Слово» у Харкові, 1950-ті роки
Джерело: proslovo.com
Розправа
13-15 грудня 1934 року в Києві відбулася виїзна сесія Військової колегії Верховного суду СРСР. 17 грудня на підставі її вироку у першій «кіровській хвилі» (Хвиля арештів після вбивства секретаря ЦК ВКП(б) і організатора масових репресій Сергія Кірова 1 грудня 1934 року) розстріляли 28 представників української інтелігенції, в тім числі Івана й Тараса Крушельницьких. Злочин скоїли у будівлі Жовтневого палацу.
Справу Антона Владиславовича спрямували на додаткове розслідування. Його звинуватили в тому, що він як активний член закордонного «Об’єднання українських націоналістів» (ОУН) нібито за завданням керівництва цієї ефемерної організації прибув до радянської України, аби об’єднати українське підпілля.
Судовий вирок від 28 березня 1935 року констатував: Антін Крушельницький разом зі ще одним польським емігрантом, відомим публіцистом Юліаном Бачинським «створили і керували контрреволюційною націоналістичною підпільною організацією, яка готувала терористичні акти проти радянського партійного керівництва».
28 березня 1935 року виїзна сесія Військової колегії Верховного суду УРСР присудила йому десять років позбавлення волі. Двоє синів, Богдан та Остап, і дочка Володимира отримали до п’яти років таборів – у березні-квітні 1935 року вирок ухвалила Особлива нарада при НКВС СРСР.
«Після смерті старших синів “тяжко зажурений, геть посивілий і змучений батько-Крушельницький, ледве пересуваючи ноги по темній камері, жив у соловецькому Кремлі. Випив повну чашу глуму і страждань за свою і синів наївність та віру в “совєтське ельдорадо”», – згадував історик Семен Підгайний.
— Є така версія, що дід Антін був божевільним, вже коли йшов на розстріл. Але мама моя вважала, що це не зовсім правда. Тому що він був людиною, загартованою в різних життєвих ситуаціях, і не конче він мав би це так сприйняти. Тим гірше для нього, зрештою, – гірко зітхає пані Тетяна Крушельницька, правнучка Антона Крушельницького.
Фото: Ірина Середа
Пам’ять
Пані Тетяна Крушельницька в кінці 1990-х – на початку 2000-х років кілька разів відвідувала місце ув’язнення свого прадіда й урочище, де його розстріляли.
Вона пригадує деталі цих паломництв, які організовував нині вже покійний дисидент, політв’язень Василь Овсієнко:
— От зараз після 15 років вже від того моменту, коли я останній раз була на Соловках, можу лиш сказати, що ця подорож залишає такий спогад, який не вивітрюється, не загублюється. Це спогад, який потім іде з тобою впродовж цілого життя.
Розклавши на столику світлини з поїздок на Соловки та в Сандармох, пані Тетяна згадує свої враження після відвідин місць ув’язнення та страти своїх предків:
— Я цих фотографій давно не бачила, але якщо плисти з материка до Великого Соловецького острова, то оці вежі так званого Кремля виглядають так, ніби кров’ю похляпані. Такий червоний мох росте на них.
Фото: Ірина Середа
Джерело: Приватний архів Тетяни Крушельницької
– Часом приходить до голови така думка: от зима, вже випав перший сніг, вже лісок засипаний ним. Їх роздягають і ведуть на розстріл. Його теж ведуть з синами. Що думав і відчував батько, ідучи в морозну ніч разом з синами на розстріл? З синами, яких привіз будувати Україну і жити для неї. Чи міг взагалі ще думати і відчувати?
Звістка про знищення родини Крушельницьких сколихнула громадськість Львова і набула великого резонансу по всій Галичині. Після них уже ніхто з представників місцевої інтелектуальної еліти до Радянського Союзу не поїхав. Дуже символічно це означив професор літератури Іван Денисюк: «Власне, у тому й був подвиг Крушельницьких: своїми тілами вони на деякий час закрили пащу Молоха. Незрячим отверзлися очі: побачено, хто є хто, збагнено, чим є ота, “збільшовичена ера”».
Редактор «Діла» Василь Мудрий, аналізуючи сфабриковану в СРСР справу Крушельницьких, скрушно виснував: «Російські большевики розстріляли не Крушельницьких, але ідею українського радянофільства».
Письменник Олександр Олесь, який також мав радянські симпатії, вражений трагічною долею родини свого приятеля Антона Крушельницького, за кілька днів січня 1935 року написав драму «Земля обітована».
Найвідоміший поет міжвоєнного Львова Богдан-Ігор Антонич написав вірш – присвяту Крушельницьким під назвою «Слово до розстріляних»:
Це правда: кров з каміння може змити дощ,
червона місяця хустина може стерти,
але наймення ваші багряніш від рож
горять у пам’яті на плитах незатертих.
Змагались ви уперто й мріяли, й жили,
кохались у суворості, як ми у гулях,
і ваші очі сяли вічністю, коли
у серці, мов зоря, застрягла біла куля.
Підтримайте проект на Patreon