З 26 червня 2024 року, після 28-ми років, легендарна «аська» закривається назавжди. Для когось це ціла історія та етап у житті, а для молодших зовсім незнайоме слово. Але сподіваємося в цей історичний момент згадати історію першого інтернет-месенджера було комусь цікаво, а для декого ностальгія.
Джерело: europc.ua.
І так трохи історії.
1996 рік
Для початку уявіть рівень зв’язку в цей час. Мобільні телефони є, але надсилання смс дуже дороге. Не кажучи про те, що мобільний інтернет на той час був дуже обмеженим і повільним, якщо взагалі був доступний.
Не дивно, що саме безробітні студенти здійснили прорив у сфері комунікації. Ізраїльтяни Яір Голдфінгер (Yair Goldfinget), Арік Верді (Arik Vardi), Сефі Вегісер (Sefi Vigiser) і Амнон Амір (Amnon Amir) за 2 місяці розробили і запустили революційний продукт. Перший безкоштовний інтернет-месенджер.
На цьому модні на сьогоднішній день історії попелюшки — «все отримали самі» закінчується. На потенціал програми, на той час без назви, звернув увагу батько одного з хлопців та інвестував кілька сотень тисяч доларів. Так з’явилася компанія Mirabilis. А трохи згодом і назва, яку запропонував один із користувачів від англійської фрази «I seek you» (я шукаю тебе).
Методом поширення свого продукту компанія обрала «сарафанне радіо» або модними словами «вірусний маркетинг». У поєднанні з простим алгоритмом завантаження і безкоштовністю ICQ за перші півроку досягла 1 млн користувачів.
А що конкуренти? Ідея одразу була помічена, і IT гіганти AOL, Yahoo та Microsoft одразу ж створили свої схожі месенджери Але успіху не мали і за наступний рік кількість користувачів в ICQ зросла до 15 млн. Як і тоді, на 2-й рік існування компанії…
1998 рік
Класична історія, компанію Mirabilis викупив їхній головний конкурент AOL. Як то кажуть, не можеш перемогти конкурента, купи його. Сума угоди 407 млн $. Судячи з усього по 100 лямів на брата і ще трохи. Після взяття під крило великою компанією в ICQ з’явилася реклама і стрімке зростання. Це без сумніву золотий час месенджера. У середині 2000-х кількість користувачів перевалила за 500 млн користувачів.
2005 рік
Рік початку втрати позицій. І не те щоб сервіс став гіршим. Просто технології зробили крок уперед. Skype з відеодзвінками. Facebook з більш відкритим персональним спілкуванням. Та й узагалі, скажімо прямо, прийшла ера соцмереж. Як наслідок падіння попиту.
2010 рік
ICQ за 187,5 млн $ викуповує Mail.Ru Group. Ну, і зрозуміло, що все, що з .ru, це шлях у нікуди, тому, не особливо вдаючись у подробиці, сервіс застарів і настав час повної зупинки.
2024 рік
Ну і на згадку трохи про значення для суспільства та «фішки» аськи. «Олд скул» трохи поностальгує, а нове покоління уявить життя без безлімітного мобільного інтернету.
У кожного користувача був свій персональний id номер ICQ
Більшість його пам’ятала і навіть пам’ятає зараз. Навіщо запитає сучасна молодь? Тому що в той час не було Tinder, Instagram, Facebook, які б відповідали поколінню 90-х-2000-х. І не тільки амурним справам служив месенджер. Номер вказувався на візитках і в контактних формах email. Практично у всіх в офісі був ICQ. У великих компаніях, зокрема міжнародних, мати в контактах номер керівника або клієнта, це був показник міцних бізнес-зв’язків.
Як наслідок були «круті» номери (п’ятизначні), які продавалися по кілька тисяч (!) доларів.
Бесіди, чати
Це зародки соцмереж, які перебували в мережі Інтернет FidoNet, перекочували й сюди. Скільки сімей і бізнесів склалося в цих осередках, неможливо навіть уявити.
Фраза «Постукай в Аську»
Народилася від звуку (прослухати), з яким додавався вам у контакт новий користувач, або коли хтось із контакт-листа ставав онлайн. І взагалі, звукове оформлення ICQ — це окремий привід для ностальгії, достатньо згадати, з яким звуком (прослухати) приходили повідомлення.
Ну і на завершення. Востаннє ваш автор заходив в ICQ мабуть років 15 тому, але…
Мій номер #170980660
Підтримайте проект на Patreon