Бізнес застряг на митниці. Все через правила ЄС, які тільки запрацювали в Україні. Що робити підприємцям, аби уникнути збитків

На митниці запрацювали нові правила оформлення товарів при в’їзді та виїзді з країни. Тепер експортерам та імпортерам обов’язково потрібно заїжджати та пред’являти товари в зоні митного контролю. Раніше заїзд був вибірковим. Про зміни було відомо ще в 2019 році, але деякі підприємці все одно незадоволені. Як нововведення на митниці вплинуть на роботу бізнесу?

Джерело: Forbes.

У листопаді 2023 року компанія з виробництва манікюрних пилососів SheMax зіштовхнулася з проблемами в експорті. SheMax не змогли відправити свою продукцію в Грецію, дозавантаживши товар у чиюсь фуру, писала співзасновниця SheMax Тетяна Шелест на своїй сторінці у Facebook. «Ми вимушені були везти маленьку партію окремим авто – це економічно не вигідно, транспортні витрати зростають у два-три рази», – додала вона.

Що сталося? З 7 листопада 2023 року набрали чинності зміни в Митному кодексі України в рамках приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту NCTS, відповіли у Державній митній службі на запит Forbes. Це обов’язкова умова для вступу до ЄС та одне з ключових зобов’язань України в Угоді про асоціацію з ЄС. 

Що це означає на практиці? З листопада стали обовʼязковими доставка та предʼявлення товару в зону митного контролю під час їх митного оформлення. Раніше заїзд був не обов’язковий. Програма ризиків митниці визначала, чи потрібно вантажу заїжджати на митний термінал, тож компанії заїжджали вибірково. 

Зміни були внесені в закон ще в 2019 році. Чому бізнес виявився не готовим та що робити далі?

Непростий шлях

Зміни в митному оформленні затягнуть процес експорту мінімум на дні, вважає засновник компанії «Міністерство дверей»Сергій Панченко. «Більшість регіональних митниць працює до 16:30, і щоб оформити продукцію, треба завантажитися, приїхати та встигнути подати декларацію, – каже він. – У партнерів може виникнути багато питань щодо термінів постачання товарів». Зазвичай проходження кордону у «Міністерстві дверей» займає від 10 до 14 днів. 

Волинська митниця оцінює збільшення навантаження на внутрішні підрозділи митниці у 50–55%, розповів Forbes в.о. заступника начальника митниці Олександр Католик. «Створяться черги на заїзд у термінал, що зібʼють графіки, до яких ми звикли, також виникнуть проблеми в оформленні довантаженого експорту», – каже митний брокер одного з виробників солодощів зі списку Next250, який говорив на правах анонімності.

Сергій і Тетяна Шелест, засновники компанії SheMax /надано пресслужбою

Сергій і Тетяна Шелест, засновники компанії SheMax Фото надано пресслужбою

Обовʼязкові заїзди на митні термінали – це додаткові витрати для бізнесу. Заїзд однієї автівки на митний термінал коштує від 500 грн до 1800 грн на добу, каже операційна директорка логістичної компанії daleth group Марина Пономаренко. «Термінали – комерційні організації, тому кожен підприємець самостійно встановлює ціну», – каже керівниця митно-брокерського відділу групи логістичних компаній ZAMMLERЮлія Клопотюк. У західних регіонах ціни на заїзд становлять 500–700 грн/добу, а в околицях Києва – від 1800 грн/добу, додає вона.

Статус уповноваженого експортера 

«Євроінтеграційні зміни невідворотні в усіх сферах та необхідні для нашої перемоги. Не бійтеся змін, навчайтеся та якнайшвидше заходьте в систему NCTS та митних спрощень, користуйтеся оновленими можливостями Пан-Євро-Мед, ІТ-рішеннями», – заявив заступник міністра фінансів України з питань європейської інтеграції Юрій Драганчук на ІІ Міжнародному форумі з просування експорту 24 жовтня.  

Щоб користуватися спрощеними правилами перетину кордону, необхідно отримати статус так званого авторизованого економічного оператора АЕО. Цей статус передбачає першочерговий порядок розмитнення, спеціальну смугу руху на кордоні та зниження ступеня ризику в системі управління ризиками.

Щоб отримати спрощення, компанія має надати документи про податкові та внутрішні процеси, посадові та трудові інструкції, накази, націнки та накладні, каже Пономаренко. Спеціалісти компанії вибірково мають пройти атестацію, а сама компанія – не мати адміністративних правопорушень.

Група логістичних компаній ZAMMLER подала заяву на отримання статусу АЕО на початку літа 2023-го і наразі проходить перевірку, каже Клопотюк. «Підготовка документів зайняла декілька місяців», – додає вона. Компанія зверталася до консультантів, що надають послугу підтримки в оформленні документів на статус АЕО. «Вартість послуг консультантів, що допомагають отримати спрощення, стартують від $10 000», – каже операційна директорка daleth group.

Статус АЕО в Україні отримали всього 12 компаній, за даними Держмитслужби. «Основне завдання усіх компаній-експортерів на сьогодні – отримати статус АЕО», – каже керівниця відділу ЗЕД BrushmeКатерина Білецька. Але рішення може бути негативним, і потрібно подаватись повторно, застерігає вона. Через ризик втрати грошей, часу та отримання відмови, більшість компаній навіть не намагаються заповнити заявку на статус АЕО, кажуть три співрозмовники Forbes. 

Бізнес та митниця

Державна митна служба України намагається заспокоїти бізнес. На зустрічі з Громадською радою, що відбулася на початку листопада, представники ДМУ оголосили, що митниця не буде оглядати 100% транспортних засобів, а залишить ризикоорієнтований підхід. «Кількість оглядів не зросте», – йдеться на сайті Держмитслужби. 

Митниця готова до оперативного здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, повідомляє в.о. заступника начальника митниці Олександр Католик в офіційній відповіді на запит. 

За перший тиждень нововведень черги на митних терміналах не утворилися, розповіла керівниця митно-брокерського відділу ZAMMLER. «Я не можу сказати, що час суттєво змінився, орієнтовно на плюс 1-2 години», – додає вона. 

Зміни в митному оформленні не були неочікуваними для всіх, каже Клопотюк. «Це процес, який повернув митну систему десь на рівень 2010 року, коли все відбувалося в паперовому вигляді з обовʼязковим заїздом. Звичайно, це не найоптимальніший варіант для бізнесу», – констатує вона. В ЄС ситуація кардинально інша, бо там всі компанії, що займаються зовнішньоекономічною діяльністю, мають статус АЕО і отримують спрощення, додає Клопотюк.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.