Друкуємо більше книг українською, але відстаємо в сфері послуг і іграх
Українська мова зміцнює свої позиції в країні – нею говорять майже у всіх школах, а телеканали і радіостанції частіше використовують її в години пік. Про це йдеться в аналітиці громадського руху “Простір свободи”, пише Сегодня.
Згідно із зібраними даними, українську рідною вважають майже 68% наших співвітчизників. Але тільки половина українців розмовляють нею в родинах. Найдружнішим же простором до державної мови стала сфера освіти. Майже в 92% шкіл уроки ведуть українською, нею виховують і 95% дошкільнят у дитсадках.
Але автори огляду зазначають, що реальна ситуація в цій сфері відрізняється від статистики.
“Освітній процес часто де-факто йде російською мовою, особливо поза уроками. Найбільше це стосується музичних і спортивних шкіл, а ще навчальних закладів на Сході і Півдні країни”, – вважають аналітики.
Неквапно зростають і тиражі україномовних книг – станом на кінець жовтня вони становили 76% від усіх випущених книг, що лише на 2% більше торішніх показників. Не в останню чергу через введений порядок ввезення книг з Росії.
“Норма – потужний фактор, який стримує експорт російськомовних книг з Росії”, – говорять автори огляду, але додають, що частина такої літератури потрапляє до нас нелегально.
Українською виходить 33% від усього накладу газет і 27% – журналів. Попит на україномовні видання є на заході країни, а ось на решті території люди звикли читати переважно російською. Де українська мова зміцнює свої позиції, то це в кінопрокаті – сьогодні, дотримуючись квот, понад 90% фільмів у нас показують в українському дубляжі або з українськими субтитрами. Тим не менш, хто хоче дивитися фільми російською, роблять це в інтернеті.
На телебаченні і радіо частка державної мови в години пік, в прайм-тайм за рік зросла з 39% до 64%. 54% всіх пісень на загальнонаціональних і 48% на місцевих радіостанціях звучать теж українською. Нею ведуть і радіопрограми – понад 85% часу всього ефіру.
У сфері ж харчування 40% кафешок і 62% магазинів заманюють гостей україномовними вивісками. Обслуговування українською надають 56% кафе і 52% продуктових магазинів. Зате є прогрес за наявністю в кафе україномовного меню – цього року 74% закладів представляють свої страви українською, що на 10% більше, ніж 2017-го. У 86% магазинів є цінники українською.
Автори дослідження відзначають, що зміцненню позицій української мови сприяють квоти, хоч багато і критикують їх, вважаючи, що у людей має бути право вибору.
“Квотування потрібно відкласти як мінімум до стабілізації військової, політичної та економічної ситуації в країні”, – вважає політолог Руслан Бортник.
Провал в мережі і відеоіграх
В інтернеті ж наша мова тотально програє: серед 100 найпопулярніших в країні сайтів україномовних – лише 10%, а з 100 найпопулярніших серед українців YouTube-роликів – пісень українською мовою всього 6%, відео – 8%, а виконавців – 7% . Ще гірше ситуація складається для геймерів – на популярному ресурсі відеоігор Steam ігор українською мовою тільки 2,55%. Кепський стан справ і у вітчизняних виробників товарів і послуг – тільки 38% сайтів мають українську версію.
Нагадаємо, на початку жовтня Верховна Рада ухвалила закон про українську мову. Всі сфери життєдіяльності країни можуть зобов’язати використовувати виключно українську мову. Щоправда, інтернет-ЗМІ буде легше – потрібно лише мати українську версію сайту.
Зазначимо, що українська мова увійшла до ТОП-10 найуживаніших в Європі. А в трійці лідерів – російська, німецька та французька, вони найуживаніші мови серед населення Європи.
Підтримайте проект на Patreon