Близько місяця тому в мене запитали, чи маю я уявлення, як покращити громадський транспорт Львова, та як задовольнити всіх Львів’ян. Відповідь буквально вирвалася: «Як вирішити транспорту проблему – так, як задовольнити ВСІХ Львів’ян – ні». Посмішка з’явилася сама собою.
Як каже єврейська мудрість, «якщо проблему можна вирішити за гроші, це не проблема – це витрата».
Зазвичай, недостатня інформованість викликає фантазії, а фантазії часто не збігаються з реальністю. Отже хочу надати додаткову інформацію, яка пояснить рішення, які були прийняті минулого року.
Коли я приступив до задачі «покращити громадський транспорт Львова», в першу чергу проаналізував поточний стан комунальних підприємств, впровадив щоденну, щотижневу, щомісячну звітність, спільно з командою напрацювали показники ефективності (KPI). Також спільно з командою «Львівавтодору» та Управління транспорту промоделювали завантаженість громадського транспорту та попит на нього, а вже на основі нього склали модель достатньої кількості. З неї вийшло, що необхідно для принципового підняття якості:
- збільшити кількість трамваїв з 65 до 120 одиниць в русі;
- збільшити кількість тролейбусів з 55 до 120 одиниць в русі;
- збільшити кількість 12-метрових автобусів зі 100 до 350 одиниць в русі.
Це дасть можливість принципово покращити рівень перевезень у Львові. Це те, що називається короткотермінове бачення, бо це те, що треба вже сьогодні.
З баченням розібралися, тоді необхідно переходити до реалізації. З досвіду реалізації оптимізаційних проектів на підприємствах різного роду варто зазначити, що саме фаза «виконання» в Україні є найбільш проблематичною. Тому частина мого проекту не могла бути тільки фазою «складення бачення» або «створення стратегії». Наступним кроком шукали рішення.
Автобуси
По автобусах шукали найшвидше рішення, знайшли лізинг, який дозволяє це робити швидко, знайшли компроміс у вигляді 100 автобусів МАЗ по 122 тис. євро та 50 автобусів «Електрон» по 147 тис. євро. Депутати проголосували. Поїхали.
Тролейбуси
По тролейбусах вирішили теж купляти нові (не вживані). Для довідки скажу, що новий тролейбус коштує до 200 тис. євро, вживаний 30- 40 тис. євро, сусідні міста часто купляють саме вживані тролейбуси. Але команда Львова однозначно вирішила купляти нові. Тому зараз в роботі за кошти ЄБРР закупівля 50 нових тролейбусів, також в «пакеті» реконструкція всіх аварійних ділянок контактної мережі тролейбусних ліній, а також реконструкція тролейбусного депо.
Трамваї
По трамваях все складніше. Новий трамвай типу Bombardier (який купляє Берлін) коштує 2,5 млн євро. Ще раз: два з половиною мільйона євро. Тобто це 77 млн грн за один трамвай платить Берлін. Є більш бюджетні варіанти з Польщі або Румунії, за які беруть 1,5-1,8 млн євро. Наш «Електрон», нагадаю, коштує 1,2 млн євро за низькопідлоговий трамвай довжиною до 30 м (5-секційна модель).
Тобто для того, щоб закрити «діру» у 70 трамваїв, необхідно 84 млн євро з розрахунку, що всі 70 трамваїв – «Електрон», які є найдешевшою пропозицією Європи. Це 2,6 млрд грн. Це рішення перше. Про терміни реалізації поки що нічого не говорю, бо вже на рівні вартості рішення зрозуміло, що воно не на часі.