Наприкінці липня 1937 року польський уряд вирішив упорядкувати та систематизувати правила та вимоги до велосипедистів та мотоциклістів на дорогах загального користування.
Часопис Діло від 11 серпня 1937 року подало роз’яснення цих нововведень. Оскільки він видався нам достатньо цікавим, подаємо виклад тексту без стилістичних змін і доповнень — Фотографії старого Львова.
На початку ХХ ст. велосипеди були дуже модним видом транспорту
Про рух ролерів на публічних дорогах
Міністр комунікації та внутрішніх справ видав розпорядок з 15. липня ц. р. (Денник Законів з 31 липня 1937 р. ч. 58 поз. 458) про рух роверів на публичних дорогах, що обовязує з днем оголошення, себто від 31 липня ц. р.
Роверів, в яких візки порушувані силою ніг, роверів з допоміжними моторами до 100 цм3 та мотоциклів з моторами такої містоти можна вживати на публичних дорогах щойно по їх ва рееструванні. Ровер реєструється так, що по сідач роверу купує в управі .міської або сільської збірної громади (волости) роверову табличку. Управа волости записує до реєстраційної книги роверів дату викуплення таблички, її число, назву фірми, що його випродукувала, фабричне число роверу, імя та прізвище посідача роверу, його місце замешкання та висоту оплати або звільнення від неї (§ 1).
Роверові таблички важні на реєстраційний період, що обіймає два календарні роки. Форму, краску і виміри роверових табличок та зміст напису на них устійнить на кожний реєстрацій ний період міністерство комунікації. Посідач роверу повинен причіпити викуплену табличку до роверу ззаду за сідальцем так, щоб її можна було легко побачити та відчитати напис (§ 2).
Хто викуповує роверову табличку в першому році реєстраційного періоду платить управі волости 4 зол.; хто викуповує табличку у другому році реєстраційного періоду платить З зол. Оплати не платять жандарми, дорожники, поліцаї, митна сторожа і нижчі державні та самоуправні службовики (§ 4).
Роверів не вільно вживати на публичних до рогах малолітним до 12-ох років життя (§ 4).
Кожний ровер, що його вживається на публичних дорогах, мусить мати прииаймеише одну гальму, та поміщену ззаду з лівого боку роверу ліхтарку з червоним світлом або поміщене в такий самий спосіб відблискове скло червоної краски, що має промір щонайменше З цм. На тому склі, або на його металевій оправі має бути витиснута фабрична марка і напис, що стверджує, що тип цього скла затвердило міністерство комунікації. Кожний ровер мусить теж мати сиґналовий дзвінок. Коли стемніє, ровер на публичних дорогах мусить мати на переді ліхтарку, що кидає безбарвне світло. Якщо ровер заосмотрений у ліхтарну, що кидає осліплююче, ярке світло, тоді ця ліхтарка повинна бути так уладжена, щоб можна було спускати до долу сніп світла.
Ровери з допоміжними моторами і мотоциклі, повинні мати дві справні і незалежно від себе ділаючі гальми. Повинні теж мати сиґнадову трубку, але таку, що видає непереразливий звук (§ 5).
Розпорядок забороняє теж їздити ровером серединою шоси замісць правим її боком, хіба, що виминається інші поїзди. Забороняє їхати двом або більше роверам побіч себе замість за собою в одній лінії. Не вільно возити другої особи на ровері, якщо ровер є одноособовий. Забороняє їхати не тримаючи рук на керівниці, а ніг на цедалах. Не вільно чіпатися підчас їзди інших поїздів (возів, авт. трамваїв і т. п.).
Не вільно вживати інших сигналів крім дзвінків, а при роверах з моторами і мотоциклях – трубок. Вкінці не вільно гнати тварини і возити на роверах предметів вимірами, що загрожують безпеці руху.
Роверів з допоміжними моторами і мотоциклів не можна вживати з причіпними візками або до воження більше ніж одної особи (§ 6).
Не вільно теж роверистам їздити дорогою, якщо побіч неї уладжена спеціальна стежка для роверів.
Особи, які вживають візків, порушуваних силою ніг, роверів з допоміжними моторами і мотоциклів, можуть користати лише з дороги, призначеної до руху поїздів (§ 7).
Хто купив роверову карту в 1936 р. дістане безплатно роверову табличку на перший реєстраційний період.
Ось так виглядали правила для роверистів в 1937 році. Хоча пройшло вже майже 90 років, але багато з них актуальні й досі. Принаймні є над чим подумати.
Роман МЕТЕЛЬСЬКИЙ
Джерело:
- Про рух ролерів на публічних дорогах // Діло. – 1937. – Ч. 175 ( 11 серпня ) – С. 5.
Підтримайте проект на Patreon