п`ятниця, 29 березня

В Україні задумали повністю відгородитися від Росії: до чого готуватися

Найближчим часом Україна може ще більше відгородитися від Росії.

У Кабінеті міністрів всерйоз заговорили про закриття залізничного сполучення з країною-агресором. Також обговорюється ідея заборони автобусних перевезень.

OBOZREVATEL з’ясовував, чи реально зупинити пряме сполучення з РФ і що це змінить для українців.

Заборона на Росію

Ідея повністю перекрити кордон з Росією з’явилася в українському політикумі відразу після початку активних бойових дій на Донбасі. Але з огляду на розгалуженість мережі транспортного сполучення, а також небажання політиків вдаватися до радикальних заходів, від ідеї миттєвої ізоляції відмовилися.

Першим серйозним кроком стала повна заборона авіасполучення з РФ. Кабмін ще у листопаді 2015 року вирішив заборонити всі транзитні польоти для російських авіакомпаній над територією України. Заборона стосується всієї цивільної авіації Росії. З того часу авіасполучення між країнами проходить через треті країни, переважно через Білорусь.

В контексті заборони на відвідування РФ, варто згадати й ідею ввести візовий режим. У червні 2017 року Україна і Росія обмінялися погрозами, але тема з візами так і не отримала продовження.

У серпні 2018 року у профільному Міністерстві інфраструктури заговорили про закриття залізничного сполучення з Росією. Як заявив глава відомства Володимир Омелян, зараз є дуже багато “за” і “проти” такого рішення, але воно може бути прийняте. Щоправда, йдеться лише про пасажирські перевезення.

“Щодо вантажного сполучення є проблема не лише в тому, що “Укрзалізниця” втратить істотні надходженя до її бюджету, а й з міжнародним законодавством, зокрема з тими зобов’язаннями, які Україна взяла на себе в рамках Світової організації торгівлі. А тому зараз ми цю тему вивчаємо, але не просуваємо”, – зазначив Омелян.

Крім того, Україна вже втратила 60-70% від обороту перевезень до Росії.

“І цей тренд продовжує своє падіння. Однак зараз розробляємо свої транспортні шляхи. Найбільшу перспективу має так званий шлях Північ-Південь, який з’єднає Україну з азійськими державами, країнами Перської затоки. Нарешті знайшли там залізничне сполучення, а то Войцех Бальчун (екс-глава УЗ. – Ред.) ніяк не міг чогось. Бачимо хорошу динаміку поїзду “Вікінг”, який іде в країни Балтії і Скандинавії – зростання 80% на рік”, – розповів OBOZREVATEL Омелян.

Заборонити поїзди до РФ хочуть і через складну ситуацію в Азовському морі. Останні кілька місяців російські прикордонники масово перехоплюють і оглядають українські судна. Торгові компанії зазнають колосальних збитків, а Україна у такій ситуації всерйоз ризикує втратити вихід до Азову.

потяг львів москва

Для введення таких санкцій міністерство планує звернутися до Ради національної безпеки та оборони. Схожої думки дотримується і депутат від “Народного фронту” Віталій Корчик. Нардеп вважає, що рішення щодо залізничного сполучення має бути розглянуте в пакеті з можливими санкціями проти РФ.

“Це питання має розглядатися в пакеті з ситуацією в Азовському морі, де зупиняють наші кораблі, окупацією нашої території, інформаційною війною та іншими гібридними проявами війни з боку РФ щодо України. І прийматися рішення повинне на рівні уряду та РНБО”, – сказав у коментарі OBOZREVATEL Корчик.

мау

Лунають в українському політикумі і радикальніші висловлювання. Так, перший заступник представника президента України в АР Крим Ізет Гданов запропонував заборонити і автобусні пасажирські перевезення до РФ.

“Припинення залізничного сполучення з окупантом – однозначно правильне рішення Мінінфраструктури, також необхідно невідкладно розглянути припинення автобусного сполучення”, – заявив Гданов. За його словами, підставою для такої ініціативи стала безпека громадян України та української території.

Чого чекати українцям

Опитані OBOZREVATEL експерти сходяться на думці, що перекрити залізничне сполучення з Росією технічно реально.

За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, аргументація рішення лежить у політичній площині.

“Досить подивитися на найприбутковіші рейси “Укрзалізниці”. 3 з 5 рейсів – залізничне сполучення між Києвом і Москвою. Пасажиропотік нікуди не подінеться, він просто перерозподілиться. Швидше за все, після прийняття такого рішення левова частка пасажирів пересяде на автобуси. На кордоні між Росією та Україною такий бізнес дуже розвивається”, – пояснив ситуацію OBOZREVATEL Вовк.

В такому випадку активно запрацюють альтернативні маршрути. Як і зараз, більшість українців їхатимуть до РФ через Білорусь.

“Активно працюють білоруси. Після закриття авіасполучення (між Києвом і Москвою. – Ред.), “Бєлавіа” запустила низку рейсів через Мінськ і заробила на цьому чимало. Пожвавився тут і аеропорт Гомеля, який запустив кілька рейсів на Москву. Автобус до Гомеля коштує приблизно 250 грн, а квитки туди і назад на літаку близько 2,5-3 тис. грн”, – сказав Вовк.

Журналіст, експерт у сфері транспорту Максим Гардус також підтвердив OBOZREVATEL, що значна частина прибуткових поїздів “Укрзалізниці” пов’язана з РФ.

“Уже було роз’яснення, що прибуткові напрямки “Укрзалізниці” – “Київ-Москва”, “Київ-Санкт-Петербург”… Беремо цифри, “Київ-Москва” – заповнюваність 77%, прибуток 154 млн. грн щорічно. “Одеса-Москва”, “Київ-Санкт-Петербург” – 98 млн. і 20 млн. відповідно. Річ у тім, що внутрішні пасажирські перевезення традиційно збиткові. Вони, по суті, субсидуються вантажними перевезеннями. Прибутковими є лише закордонні потяги…”, – сказав Гардус.

Стосовно самого рішення, експерт упевнений, що найближчим часом конкретних обмежень і заборон не буде.

“Деякий час тому відбувся процес перепідпорядкування “Укрзалізниці” Кабміну. Тому міністр інфраструктури Володимир Омелян може висловлювати побажання, але не наказувати. Це загрузне в обговореннях. Тим більше міністр чесно сказав, що такого проекту ще немає, його ніхто не розробляв, велися лише кулуарні розмови. Тому, думаю, ідея не буде реалізована найближчим часом”, – сказав Гардус.

Укрзалізниця потяг інтерсіті

За словами ж нардепа Віталія Корчика, рішення закрити залізничне сполучення з РФ лежить у площині безпеки українців. Фінансових збитків воно не несе.

“На мою думку, скасування пасажирського залізничного сполучення з РФ не завдасть “Укрзалізниці” фінансового збитку, оскільки залізничні перевезення в Україні за своєю суттю є збитковими. Якщо вантажні перевезення дійсно приносять прибуток, то пасажирські – ні”, – вважає Корчик.

Водночас заступник міністра з питань окупованих територій Георгій Тука у коментарі ObozTV пояснив, що заборона залізничного сполучення буде корисною лише автобусним перевізникам. “Якщо у нас є громадяни, які мріють потрапити до країни-окупанта, і ми заборонимо їм це робити залізничною колією, нам будуть аплодувати автобусні перевізники”, – пояснив він.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.