Власник концерну «Галнафтогаз» (мережа АЗС «ОККО») Віталій Антонов починає будівництво цілорічного курорту в селищі Славське Львівської області, який за масштабами – територія та протяжність лижних трас – може стати конкурентом «Буковеля» (входить до орбіти бізнесмена Ігоря Коломойського). Передбачуваний обсяг інвестицій – 500 млн євро.
Головною передумовою для старту проекту стала реформа з децентралізації та створення об’єднаної територіальної громади, куди увійшло Славське та інші села, території яких планується задіяти під курорт. З початку року «ОККО-Рітейл», що входить у «Галнафтогаз», змінило реєстрацію юрособи зі Львова на Славське і тепер платить податки в бюджет селища. Вибори до ОТГ мають відбутися наприкінці жовтня, і це стане зеленим світлом для інвестора і фінальним етапом підготовки до будівництва, пише mind.ua.
Децентралізація в дії
Про те, що майбутній інвестор веде активну роботу з місцевою і обласною владою щодо підготовки платформи для масштабного проекту, стало відомо з власних джерел. Співрозмовники з представників громади міста Сколе (райцентр у Львівській області, до якого адміністративно належить Славське) та самого Славського підтвердили цю інформацію. «З 1 січня цього року в Славському зареєструвався великий платник податків – компанія «ОККО-Рітейл». Вони платять до бюджету Сколівського району близько 3,2 млн грн щомісяця. У планах інвестора – будівництво інфраструктури і комплексу для відпочинку, створення літньо-зимового курорту», – розповів депутат Сколівської райради Михайло Лучинець.
Система відкритих даних Youcontrol підтверджує, що ТОВ «ОККО-Рітейл» змінила «прописку» зі Львова на смт Славське.
За словами Лучинця, для інвестора створення Славської ОТГ означає, що тепер кошти спрямовуватимуться не на весь район, а безпосередньо на місцеву громаду. «Є домовленість між місцевою владою та інвестором про те, що вони за рахунок цих податків упорядковують соціальну інфраструктуру – будують одну дорогу місцевого значення Славське – Вигода (на Верхню/Нижню Рожанку) довжиною 15 км, інші дороги комунального значення, упорядковують вуличне освітлення, медустанови. Сенс у тому, щоб розвиток населених пунктів гармонійно збігався з розвитком курорту», – підтверджує Ігор Свистун, екс-глава Сколівської РДА.
Нагадаємо, у серпні було створено Славську селищну об’єднану територіальну громаду з центром у смт Славське. Вона стала 33-ю у Львівській області та першою – у Сколівському районі. До складу ОТГ увійшли, крім Славського, три населених пункти: Волосянка, Нижня Рожанка і Либохора. ЦВК уже призначила вибори глави і ради ОТГ, які відбудуться 29 жовтня. Спочатку передбачалося, що Славська громада об’єднає вісім селищних рад. Однак чотири сільради так і не вдалося переконати.
Деталі проекту
У холдингу OKKO Group (флагманською компанією якого є «Концерн Галнафтогаз») підтвердили, що розглядають можливість інвестування в туристичну інфраструктуру Славської ОТГ. «У нас є майстер-план від австрійської компанії-проектанта. Зараз його аналізуємо і уточнюємо. Поки проект перебуває лише на етапі feasibility study», – йдеться у відповіді прес-служби компанії на запит Mind. Параметри проекту, як і обсяг інвестицій, в OKKO Group поки не розкривають. «Говорити про інвестиції зарано, це залежить від того, який з варіантів розвитку буде обраний», – відзначають у прес-службі. Але трохи більше вдалося дізнатися від представників місцевої влади та інших джерел Mind. «Наскільки я знаю, планується цілорічний курорт, за розмірами мінімум другий «Буковель», – зазначає Лучинець.
«Вони ведуть зараз дуже інтенсивну роботу як з місцевими громадами, так і міжнародними експертами щодо цього проекту. Поки йдуть вибори – він готується, наступному року очікуються рішення з боку вже нової влади щодо земельних ділянок, а початок будівництва – у 2019 році», – розповідає Ігор Свистун. У ОККО також стверджують, що про конкретні земельні ділянки говорити зарано. Але за даними Mind, у 2019 році планується здача першої черги, і компанія вже отримала ділянки в межах гірського масиву в оренду на 30 років (в районі Нижньої і Верхньої Рожанки).
З чуток, загалом під курорт планується задіяти такі гори і території, як Тростян, Погар (Славське), Високий Верх (Волосянка), Чорна Ріпа, Захар Беркут, аж до Ялинкуватого, Верхньої Рожанки і Нижньої Рожанки (біля південного та південно-західного кордонів Львівської області). «Згідно з попереднім ТЕО, планується близько 75 км лижних трас, а орієнтовна сума інвестицій – 500 млн євро. Але, зрозуміло, поетапно, адже «Буковель» будувався не один рік і розширюється досі», – зазначає Свистун. Нагадаємо, наразі гірськолижний курорт «Буковель», за його власними даними, пропонує туристам 50 км лижних трас різного рівня складності.
За даними «Буковеля», курорту належить 800 га землі, з них на 2015 рік було забудовано 220 га. У розвиток курорту на цю ж дату було вкладено понад $600 млн, відвідуваність становила близько 2 млн туристів на рік. Загалом Карпати у 2015–2016 роках приймали близько 3,5 млн відпочиваючих на рік. Отримати коментар співвласника «Буковеля» Олександра Шевченка для цієї статті не вдалося, його телефон на дзвінки та СМС не відповідав.
У ОККО відзначають, що не мають наміру самі забезпечити всю суму інвестицій. «Ми розраховуємо на прихід у цей проект співінвесторів. За попередніми оцінками, термін його реалізації складе три роки від початку будівництва. Зрозуміло, що воно буде неможливим без співпраці з місцевою владою та використання об’єктів місцевого ЖКГ. Водночас поява у Славському нового сучасного центру відпочинку позитивно позначиться на електрозабезпеченні, водопостачанні, допоможе створити нові робочі місця», – кажуть у прес-службі.
Які перспективи?
Місцеві політики впевнені в тому, що подібний інвестиційний проект у регіоні має всі шанси на успіх. «У Славського є явні переваги перед «Буковелем» – тут проходить залізнична гілка з прямим сполученням як на Київ і Львів, так і на Західну Європу», – вважає Лучинець. Свистун нагадує, що Славське є найстарішим українським гірськолижним курортом і колись – найпопулярнішим, але зараз його інфраструктура застаріла. «Звичайно, місцеве бізнес-співтовариство підтримує такий проект, він приведе до нашого регіону більше туристів. Хоча останні три роки ми і так маємо зростання відвідуваності приблизно на третину», – розповідає Олександр Лисиця, власник готелю «4 сезони» у Славському. При цьому він досить скептичний щодо нового проекту. «Тут про нього говорять вже не перший рік, саме з цим інвестором робота почалася ще до 2013 року. Але влада змінилася, і все зупинилося. Задум гарний, але головне, щоб на це були гроші», – робить висновок власник готелю.
Експерт з туризму, директор Центру розвитку туризму Володимир Царук вважає, що створити «другий «Буковель» на базі Славського буде складно. «Буковель» створювався з «чистого аркуша», з нуля. Було планування на перспективу і чітко прописаний план розвитку. А в Славському інфраструктура вже є, вписати в неї нові об’єкти буде складно», – каже він. Крім того, за словами Царука, у Славському висоти нижчі, ніж в Буковелі, і сніг там затримується менше. Найвища гора Славського – Тростян – має висоту 1232 м, що не дуже багато для лижного курорту. Почасти тому зараз Славське заробляє на літньому відпочинку більше, ніж на зимовому, додає він.
Але є і плюси: краща транспортна інфраструктура (як авто, так і залізнична), більший вибір готелів і місць для розміщення, імідж курорту сімейного типу, що закріпився за Славським, зазначає Царук.
У інвестора ж вважають, що про пряму конкуренцію з «Буковелем» не йдеться. «Тут коректніше говорити про взаємодоповнення. Україні насправді потрібно п’ять-шість таких курортів, як «Буковель», – кажуть в ОККО. У компанії сподіваються, що створення курорту європейського рівня дозволить залучити в Карпати більше тих відпочиваючих, які наразі вибирають відпочинок у горах за кордоном.
«Багато жителів Львова і Львівської області зараз їздять відпочивати в гори сусідньої Польщі, жителі Закарпаття – в словацькі гори. Бо з точки зору транспортного сполучення для них це ближче і зручніше. Замість цього ми прагнемо запропонувати їм альтернативу – Славське знаходиться лише в 120 км від Львова, це 1,5 години їзди автомобілем або залізницею. І ми створимо тут сучасний курорт без черг на кордоні та з абсолютно європейським рівнем сервісу», – пояснюють у прес-службі плани інвестора.
Віддача від проекту може бути довгою, застерігають експерти. «Буковелю» знадобилося 8–10 років розвитку і вкладень в інфраструктуру, рекламу, промоушен, аби курорт сьогодні став популярним і почав давати прибуток», – нагадує Царук.
Підтримайте проект на Patreon