п`ятниця, 11 жовтня

Торгівля даними, примусова праця та стрімка популярність — що не так із маркетплейсом Temu

Щороку кількість маркетплейсів тільки зростає, а в промокампанії доводиться вкладати ще більше грошей. Приклад — застосунок Temu, реклама якого заполонила майже усі соцмережі. А якщо ви шукаєте якийсь товар, то цей сайт може зʼявитись вгорі списку Google.

Платформа пропонує споживачам товари зі значними знижками, їх в основному доставляють споживачам безпосередньо з Китаю. Як і AliExpress, який пропонує аналогічні можливості, Temu майже здобув попит, однак неодноразово зазнавав критики. AIN розповідає про критику і небезпеку платформи.

Як з’явився Temu

У 2022 році розпочав роботу маркетплейс Temu, який розробила китайська компанія PDD Holdings. Це материнська компанія іншого відомого гіганта — Pinduoduo. Спочатку Temu запустився на ринку США у вересні 2022 року, але швидко розійшовся іншими країнами. Платформа пропонує все — від одягу та товарів для дому до електроніки. Працює і як сайт, і як застосунок.

Платформа використовує агресивну маркетингову стратегію: великі знижки, безкоштовна доставка, бонуси для нових користувачів. Тож Temu вдалося швидко привернути увагу покупців. 

Зображення — Temu

Нині застосунок Temu перебуває у п’ятірці найбільш популярних програм в американських AppStore та Google Play. Окрім цього, Temu може надіслати безкоштовні товари зі свого каталогу тим користувачам, які рекламують застосунок у своїх соцмережах і заохочують нову аудиторію до реєстрації. 

Цей маркетплейс популярний і в Україні. Наприклад, популярність Temu різко зросла і у травні 2024 року: 222,8 млн унікальних користувачів відвідали вебсайт Temu 544,1 млн разів. Маркетплейс перегнав за трафіком Etsy та наздоганяє AliExpress.

«Такої динаміки зростання не показав жоден маркетплейс у світі», — розповідає CEO агентства інтернет-маркетингу Webpromo Юрій Копишинський.

За що критикують Temu 

Однією з головних проблем подібних маркетплейсів є доставка, пише TIME. Користувачі Temu масово скаржаться на те, що замовлення можуть відправити на кілька тижнів чи місяців пізніше або вони можуть не приїхати взагалі. Також існують випадки з неповерненням коштів.

Окрім цього, Pinduoduo звинувачували в продажу підроблених товарів або продуктів, які не відповідають опису. Однак подібна критика не є новою у світі китайської електронної комерції, оскільки за аналогічні речі засуджують зокрема AliExpress.

У серпні 2024 року Департамент охорони навколишнього середовища Сеула виявив токсичні речовини в товарах від Temu, а також інших китайських ритейлерів Shein та AliExpress.

Під час перевірки виявлено такі хімікати як фталати, формальдегід і свинець у взутті, головних уборах, іграшках та лаку для нігтів. Ці речовини впливають на репродуктивні функції, спричиняють отруєння печінки тощо. Після цього в Південній Кореї вимагали вилучити ці товари з продажу.

Та найбільше Temu критикують з приводу ставлення до працівників. Зокрема, у компанії працюють за графіком «996» —  з 9:00 до 21:00, 6 днів на тиждень, або ж 72 години на тиждень та 12 годин на день. Противники підходу стверджують, що система «996» порушує трудове законодавство Китаю. Але серед прихильників системи є Huawei, Alibaba Group та інші китайські гіганти. 

Публічних звітів і скарг щодо «996» у Temu наразі немає, однак відомо про летальні випадки у сестринській компанії Pinduoduo. У 2021 році із різницею у два тижні загинули двоє співробітників корпорації. Одна з працівниць померла по дорозі додому. Офіційна причина смерті невідома, однак у соцмережах розходились чутки щодо перепрацювання. Друга смерть — співробітник вистрибнув з вікна квартири своїх батьків. Через певний час Pinduoduo звільнила іншого працівника після його критики компанії в соцмережах. 

То чому так дешево?

Наприкінці червня минулого року Конгрес США опублікував розслідування щодо Temu. Американські законодавці попереджають про «надзвичайно високий ризик» того, що продукти, які продаються на маркетплейсі, виготовлені за допомогою примусової праці.

Розслідування проведено в рамках закону США щодо заборони імпорту товарів, виготовлених із використанням примусової праці. Уряд посилив цей документ у 2021 році через побоювання того, що всі товари, виготовлені у Сіньцзян-Уйгурськогому автономному районі КНР, створено за допомогою примусової праці.

Щодо Temu, у компанії не уточнюють у продавців детальну інформацію про те, де та як виготовили продукцію. Також у маркетплейсі заявили, що вони не несуть відповідальності за те, що сторонні продавці використовують їхню платформу.

Згідно з розслідуванням Конгресу, товари з Temu та Shein становлять понад 30% усіх щоденних поставок нижчих за 800 доларів у США. В американському уряді вважають, що ця статистика викликана прогалиною в законодавстві щодо звільнення від митних зборів на товари вартістю менш ніж 800 доларів.

Небезпека персональних даних

У політиці конфіденційності Temu зазначено, що даними клієнтів можна ділитися з материнськими та дочірніми компаніями. У березні 2023 року Google видалила сестринський застосунок Pinduoduo зі своїх сервісів через проблеми з безпекою програми.

Уже у квітні CNN опублікувало розслідування, згідно з яким у застосунках виробництва Pinduoduo виявили шкідливе програмне забезпечення, яке має доступ до особистих даних користувачів без їхньої згоди. Pinduoduo запитував аж 83 дозволи, включаючи доступ до біометричних даних, Bluetooth та інформації про мережі Wi-Fi.

Через це вже у травні 2023 року Комісія з огляду економіки та безпеки США та Китаю висловила занепокоєння щодо безпечності застосунку Temu. Окрім цього, в американському штаті Монтана заборонили держслужбовцям користуватись TikTok, Temu, WeChat і Telegram через проблеми з конфіденційністю особистих даних. Через це ж у штаті Іллінойс подали колективний позов у суд. 

За даними американської некомерційної організації Better Business Bureau (BBB), яка займається розвитком довіри на ринку бізнесів, компанія отримала 900 скарг на Temu за перші 14 місяців роботи. До того ж у Temu пішли назустріч та почали спільно із BBB обробляти скарги покупців.

Окрім цього, у компанії Apple заявляли, що раніше Temu порушувала правила конфіденційності компанії. Застосунок вводив людей в оману щодо того, як використовують їхні дані. Однак після покращення ситуації програму лишили в AppStore. У PDD Holdings ситуацію щодо безпеки даних поки не коментували.

Торгівля персональними даними

Однак на цьому проблеми з безпекою даних у Temu не закінчились. У червні 2024 року Генеральний прокурор американського штату Арканзас Тім Гріффін подав у суд на застосунок через нібито таємну монетизацію незаконно отриманих даних користувачів.

У позові Гріффін посилається на масштабне розслідування компанією Grizzly Research, яка аналізує публічні компанії для потенційних інвесторів. У своїй доповіді Grizzly Research стверджує, що PDD Holdings є «шахрайською компанією» і що «Temu — вміло прихований шпигунський застосунок, який становить нагальну загрозу безпеці для національних інтересів Сполучених Штатів».

На думку Гріффіна, Temu підманює користувачів оманливими обіцянками про знижки на якісні товари, намагаючись отримати доступ до якомога більшої кількості даних користувача. Згідно зі скаргами до BBB, товари Temu вважаються низькоякісними. Підсумовуючи це, Гріффін заявив, що кінцевою метою Temu є «не стати найбільшою у світі торговою платформою, а вкрасти дані». Якщо позов буде задоволено, Temu можуть виписати штраф у розмірі 10 тисяч доларів за кожне порушення та конфіскувати прибуток від продажу даних.


Підтримайте проект на Patreon

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.