Вівторок, 21 травня

“Ляпанки”, “писані” та “шатранка”: у Львові розкривають секрети вишиванок з усієї України

У Львові у Пороховій вежі діє експозиція “Вишивана Україна”, на якій представлені жіночі та чоловічі сорочки з орнаментами різних регіонів України. Тут усі експонати не сховані під склом, а розвішані по залі. Тож до кожної вишиванки можна торкнутися, роздивитися взір та навіть відчути на дотик хрестики та стібки.

Директорка Центру архітектури, дизайну та урбаністики “Порохова вежа” Ангеліна Єфрименко розповіла LVIV.MEDIA, що, виставку вирішили зробити у форматі шоуруму, щоб вишиванки були ближчими до кожного, хто їх оглядатиме.

Житомирщина

У вишиванках Полісся часто зустрічаються магічні символи давньої слов’янської міфології. Орнаменти поєднували у собі композиції простих геометричних форм та доповнювалися ламаними та хвилястими лініями. Головні символи, які зашифровані у цих поліських орнаментах, — Сонце, Земля та Вода. Традиційно орнаменти розташовували навколо шиї, на грудях, передпліччі та манжетах рукавів.

На Слобожанщині традиційно вишивали одяг синіми та червоними кольорами. Згодом там з’явилася червоно-чорна вишивка. Особливістю Луганської вишитої сорочки є вишитий ззаду взір на спині.

Рівненщина

Для вишиванок Рівненщини характерний простий геометричний візерунок червоного кольору з додаванням синього. Проте квіти в орнаментах були переважно зелені, фіолетові, бірюзові, оранжеві та жовті. Візерунки цього регіону завжди були простими та чіткими за композицією. Часто сорочки мали лише одноколірний геометричний орнамент.

Чернігівщина

На Чернігівщині найчастіше вишивали на натуральному невибіленому льоні. А в орнаменті переважали геометричні фігури. У візерунках поєднували основний, вишневий, колір з білим, чорним та сірим.

Миколаївщина

Сорочки Миколаївської області традиційно вишивали червоними, чорними, сірими та блакитними кольорами. В орнаментах переважали рослинні мотиви: дубове листя, сосонки, квіти та гілля. Також різноманітними були фасони традиційних Миколаївських вишиванок. Зокрема сорочки шили з вузьким або ж широким коміром-стійкою, з викладеним комірцем, та навіть з оздобленням стійки шляркою — смужкою матерії, зібраною в складки.

Дніпровщина

На сорочках цього регіону вишивали зокрема рослинно-геометричні “деревця” або “ламані гільця”. Вище по Дніпру їх ще називали “явори” на честь одного із священних дерев, які шанували у народі. А поміж гільцями також у три вертикальні смуги розташовували зображення сварг або свастя — символу щастя та сонця.

Крим

У культурі народів Криму не було вишитих сорочок, проте було чимало іншого одягу та предметів побуту з вишиттям. Окрім того, орнамент Орнек — національний кримськотатарський орнамент, — є одним з найдавніших досягнень культури кримськотатарського народу. Орнек та знання про нього внесли до списку Світової нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.

Кропивниччина

У цьому регіоні сорочки вишивали ромбами та ружами. Традиційні кольори — сіро-червоні. Рукави оздоблювали пухликами. Це такий вид шва, для якого полотно збирають в кілька рядів у зигзаги між зборками. Їх роблять у верхній частині рукава, там де його пришивають до уставки. Пухлики роблять в один чи два ряди.

Полтавщина

Для колірної гами полтавської вишиванки характерне поєднання пастельних відтінків сірого, зеленого, коричневого тв синього. Також часто зустрічаються переходи від світлих до темних кольорів. Найпопулярнішою технікою вишиття цього регіону було полтавське вирізування. Це техніка прозорого білого шитва, яка творить геометричні орнаменти із вирізаних (порожніх та заповнених заплутками) квадратиків. Ця техніка характерна також і для Сарненського району Рівненщини та Закарпаття.

Запоріжжя

Для сорочок цього регіону притаманні орнаменти в червоно-чорних кольорах, зокрема на плечових вставках, або поликах — верхній частині рукава сорочки. Також у вишитті використовували стрічкові композиції з гілок троянд та рослинних орнаментів, квіткові букетики.

Вінничина

На Поділлі кожне село мало свій характерний стиль вишиття та набір символів у орнаменті. Вважають, що на подільські вишивки повпливали візантійське та болгарське вишиття, яке, своєю чергою, зазнало впливу грецького мистецтва. Техніка ручного вишиття цього регіону називається “шатранка”. Вишивка цією технікою нагадує килим: нещільно затягнуті петельки утворюють характерну фактуру. Сьогодні сорочки, вишиті цією технікою, є вкрай рідкісні.

Херсонщина

Вишивці Херсонщини притаманний рослинно-квітковий орнамент, який почав з’являтися на жіночих та чоловічих сорочках ще у ХІХ ст. Поширеними були також символічні зображення тварин: козулі, півня, кота й оленя. Для херсонської вишивки характерні також геометричні візерунки: ромби, хрестики, трикутники і смужки.

Київщина

Для вишиванок Київщини характерне велике розмаїття рослинних візерунків, якими прикрашали рукави. А на манжетах вишивали дрібні геометричні фігури. У сорочках найчастіше були коміри-стійки, пишні рукави ти низ, оздоблений зубцями. Основні кольори — білий, червоний, синій та чорний. Техніки, які використовували у вишитті: настилування, однобічна штапівка та косий хрестик.

Волинь

Оздобленню вишиванок на Волині притаманні геометричні візерунки, чіткі та нескладні за композиціями, схожими на ткання. Червону або насичену вишневу барву відтіняли синім чи чорним кольорами. Геометричним або ж рослинним орнаментом прикрашали всю площу рукава. Також для цього регіону характерне повторення різних геометричних фігур: зірок, ромбів чи ламаних ліній.

Одещина (Кодимщина)

Цікавою є культура вишиття у Кодимському регіоні, розташованому на північному заході Одеської області. Там були осередки килимарства, вишивки та гончарства. Традиційні взори цього регіону виконували у техніці “штапівка” та “качалочкова лиштва”, або ж навіть їх поєднанням. Через це візерунки були двобічні та графічно чіткі.

Вишивці цього регіону притаманне різноманіття образів, пов’язаних із весільними обрядами. Тут багато символів добробуту та продовження роду. Серед них “дерево”, “дуб”, “безкінечне дерево”, “дерево-розетка”, “дерево-вазон”, “дерево з сонцями”. Також чимало квіткових орнаментів, людських та тваринних постатей та образів, які поєднують риси людей та дерев.

Сумщина

На Сумщині використовували оригінальний, притаманний для цього регіону орнамент, ніби намальований пером на полотні, а тому часом не симетричний. Саме через імітацію ручного письма такі сорочки називали “писані”.

Донеччина

У вишивці Слобожанщини переважать теплі кольори. Найпоширенішими є червоний у поєднанні з чорними елементами. Традиційна жіноча сорочка цього крою була вишита на комірці та рукавах. Часто в оздобленні сорочок використовували мережку.

Франківщина

На Франківщині для створення однієї сорочки не рідко використовували одразу декілька технік вишиття. Вишиванки мали пишно декоровані рукави та поєднання несхожих візерунків. Цьому регіону притаманні вишиванки з зображенням композицій чотирикутників у поєднанні з орнаментом квітки-вазона.

Черкащина

В основі орнаментів вишиття Черкащини традиційними є грона винограду. Виноградний орнамент символізує створення сім’ї, її добробут та красу. Гроно винограду є також символом родовідного дерева.

Харківщина

На відміну від інших регіонів на Харківщині вишивали сорочки найгрубшою ниткою, щоб створити рельєфність. У вишиванках Харківського регіону переважають поліхромні візерунки, виконані напівхрестиком або ж хрестиком. В орнаментні є символ “дерева”, під яким традиційно розташовують зигзагоподібну фігуру (меандр). Вона символізує підземну воду.

Львівщина (Яворівщина)

Яворівська вишиванка вирізняється серед інших вишиванок Галичини. Її можна впізнати за яскравими квітами, які вирізняються серед геометричних мотивів. Взори складаються з дрібних мотивів, таких як “сосонки”, “купочки”, “деревця”, “клинці”, “кривульки”. Їх вишивали хрестиком та “стебнівкою”.

Закарпаття

У вишиванках Закарпаття традиційно домінують червоно-сині відтінки кольорів. Найдавніший та найпоширеніший візерунок регіону — ромб. Він є символом землі, засіяного поля та родючості.

Тернопільщина

Найяскравішим прикладом вишиванок Тернопільщини є “борщівська” вишиванка. Їй притаманна темна гама кольорів, густа вишивка, геометричний орнамент, а також мотиви пагонів з листям та квітами. Особливістю борщівської вишиванки є триярусна система. Вишиті деталі можна поділити на три частини — уставка (плечко), частина рукава під уставкою та нижня частина рукава.

Вишиваючи рукав люди вірили, що густа вишивка на рукавах виконує магічну функцію захисту від усього злого. Вишивкою закривали з’єднувальні шви, адже вважали їх вразливим місцем на вишиванці. Вишивку розташовували також на з’єднанні рукава з уставкою, довкола плечей, грудей, шиї та зап’ястя

Буковина

Буковинські вишиванки багаті орнаментами. Ними розшивали рукава, манжети, погруддя та поділ. Сорочки щільно прикрашені квітами, рослинами чи дрібними геометричними взорами.

Розташовували їх як під прямою чи косою лінією, так і в шаховому порядку. Часто в орнаменті були елементи вишиті бісером, золотими чи срібними нитками. Серед кольорів переважали жовтогарячі, зелені, бордові, сині рожеві, блакитні, коричневі та фіолетові відтінки. Через різноманітність квітів, вишитих гладдю, буковинські вишиванки в народі називали “ляпанками”

Усі вишиванки, представлені на виставці, створені брендом SVARGA. Саме на цих сучасних сорочках відтворені найяскравіші елементи вишиття кожного регіону. Проте серед сучасних вишиванок можна побачити і старі рушники та скатертини з оригінальними орнаментами.

Виставка у Пороховій вежі триватиме до 26 травня. Відвідати її можна щодня, окрім понеділка, з 12:00 до 20:00 Вхід безкоштовний.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.