Як приватна ініціатива львів’ян врятувала один з найстарших вагонів України

Львів’янин Антон Лягушкін разом з однодумцями вирішив вдихнути у старенький трамвай нове життя. Взялися за реставрацію ще 2014 року. Ентузіасти любителі цього виду транспорту самі змогли відновити один з найстарших вагонів не лише України, а й світу.

Джерело: Бюро спадщини.

Сім роки тому, відновлений раритетний трамвай Gotha T59E вперше вирушив в екскурсійну подорож містом. Довгі роки покинутий вагон так би і простоював у львівському депо, якби не активісти ГО «Львів’яни за електротранспорт», які ініціювали його відновлення. Ба більше, ця ініціатива вберегла не лише один історичний трамвай від списання на металобрухт, а й дала поштовх до відновлення інших.

Власне, відновлення вагону 60-го року випуску розпочали у 2014-му. Вагон Gotha T59E перевозив львів’ян з 1961 по 1981 рік і це єдиний вагон цієї модифікації в Україні. Ще два наразі лишилися в окупованому Криму.

Вже тоді ж виникла ідея провести акцію з ретро-трамваями на площі Ринок на День Незалежності, яка б мала привернути увагу до теми відновлення ретро-трамваїв у Львові. І не секрет, що цю ініціативу чекав неймовірний успіх, а ретро-трамваї стали родзинкою свята.

Але повернімося до вагону. До появи ініціативи його навіть хотіли порізати на брухт, проте ініціативній групі вдалося запобігти цьому, хоча цей ретро-вагон раніше виглядав зовсім безнадійно.

«Цей трамвай – це ціла епоха в житті Львова. Вони їздили з 59-го року до середини 80-х», – розповідав громадський активіст Антон Лягушкін.

Відновлювали ретро-трамвай в два етапи: влітку  2014 року було відновлено кузов трамвая, щоб його можна було представити людям на параді ретро-трамваїв на День Незалежності України, а в 2015 – 2016-х роках провели майже повне відновлення трамваю.

У ньому відновили частину зруйнованої стінки, замінили вікна, внутрішню обшивку, підлогу й електрику. Інтер’єр відреставрованого трамваю до деталей відтворює оригінал, навіть пофарбований в ті самі кольори, якими він їздив у 60-х-80-х роках львівськими вуличками.

На початку 1980-х років вагон переробили на електрозварювальний цех на колесах. При цьому він практично повністю зберіг свій автентичний кузов.

До речі, таких трамваїв є лише три у світі. «В нас у Львові було тільки три такі вікна. Тому нам довелося по всій Україні шукати такі речі. Виявилося, що рами є в Житомирі, а самі вікна алюмінієві у Вінниці», – розповів Антон Лягушкін.

Відновлювали вагон на базі львівського трамвайного депо. Скажімо,деякі дерев’яні конструкції в салоні майстрували з нуля, але наближені до оригіналу.

Історичний красень-трамвай Gotha T59E №002 11 квітня 2016 вперше вирушив в екскурсійну подорож містом після капітально-відновлювального ремонту та тестових випробувань.

“Трамвай за трамваєм, за трамваєм трамвай, А за тим трамваєм єще єден трамвай”, – співали колись у Львові. Ця пісня стала пророча, адже після відновлення цього вагону, почали відновлювати і інші. 

Саме історичний красень моделі «Gotha T59E» залишиться у нашій пам’яті першим ретро-трамваєм, який згуртував навколо себе небайдужих людей, привернув увагу до теми відновлення ретро-трамваїв у Львові та додав ще одну родзинку в рамках святкування Дня незалежності у Львові.

У статті використані фото автора Volodya Karaim

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.