За що ми тепер платимо 5 гривень у маршрутці

592
маршрутка львів

…і чому проїзд у львівських маршрутках муситиме дорожчати далі.

18 грудня проїзд у маршрутках Львова подорожчав: тепер його вартість становить п’ять гривень замість чотирьох. Голова громадської ради при управлінні транспорту Львівської міської ради та представник громадської організації «За якісний транспорт» Святослав Товстига вважає, що це не вплине на умови перевезень, і попереджає, що вартість проїзду ростиме далі – пише “Твоє місто“.

Від сьогодні ми платимо за проїзд на одну гривню більше.Спробуймо розібратись, за що ж ми платимо.

На початку року в країні зросла мінімальна заробітна платня працівників підприємств, у тому числі й транспортних компаній. Йдеться не лише про водіїв: це також механіки, слюсарі, медичний персонал, який робить ранковий огляд водіїв, адмінперсонал та інші. Також не потрібно забувати про пальне, вартість якого зараз становить до 60% всього тарифу.

За цей період зросли тарифи на електрику та газ. Так, ці складові є не настільки суттєвими, як вартість пального, але приміщення треба опалювати. Ремонтні бази (бокси) є доволі великими приміщеннями, тому на їх опалення потрібно десятки кубів газу. Територію, де «ночують» автобуси, також потрібно освітлювати.

Ось на що пішла ця додаткова гривня. Не на розвиток, а на те, щоб закрити дірки зі сплати податків державі чи відшкодування тих складових тарифу, які подорожчали за останні два роки.

На початку року я заходив на сайт Державної фіскальної служби й побачив серед боржників за зарплатнею декілька львівських автотранспортних підприємств. На жаль, ця гривня не вирішує питання оновлення рухомого складу і збільшення «чорної» зарплати водіїв, яка зараз становить у середньому десять тисяч гривень.

Чи багато це для водія автобуса? Він перебуває за кермом двадцять днів на місяць по п’ятнадцять годин, тобто триста годин роботи. Якщо розділити десять тисяч на триста годин, отримаємо 33 гривні за годину роботи. За ці гроші він повинен виконувати функції водія, касира, контролера посвідчень; зобов’язаний бути ввічливим із кожним пільговиком,  який хоче висловити своє «фе», коли його просять показати посвідчення. 

Крім цього, місто не спромоглося зробити для водіїв кімнату відпочинку на кінцевих зупинках. У законодавстві чітко прописана така вимога до організатора перевезень. Водій виконує роботу за трьох, але не має де сходити в туалет, їсть за кермом і отримує 33 гривні за годину! Мені здається, після цього мало в кого повернеться язик сказати, що водії у Львові погані.

Крім того, упродовж рейсів водій постійно несе відповідальність за безпеку кількох десятків пасажирів, за день ці десятки перетворюються на сотні. Мабуть і не дивно, що на ці десять тисяч гривень важко знайти водіїв, хто ж погодиться мати таку відповідальність за 33 гривні на годину.

Є різні думки про те, яким має бути тариф, і різні розрахунки. Та мусимо розуміти, що в місті зараз діє «політичний» тариф, якому настане кінець уже 2018 року. Адже місто подало на погодження до Антимонопольного комітету розрахунок тарифу приблизно 6-7 гривень за одну поїздку. Й міський голова Львова не раз говорив, що проїзд має коштувати близько семи гривень. Хоч і не дав підвищити тариф більше, ніж на одну гривню.

У розрахунках на проїзд під час впровадження АСОП (е-квитка) стоїть вже тариф 6 грн за одну поїздку і ці розрахунки робились на початку року, коли не було стрибків вартості низки основних складових. Тому 6 грн в розрахунку – не остання ціна за разову поїздку. Бо при тарифі 6 грн брали за основу зарплату в 10 000 грн на руки водієві, а зараз водії мають таку зарплату, і водія важко знайти. Окрім цього, при цьому тарифі не враховані всі дотичні цінові стрибки. Також мусимо розуміти, що у нас немає можливості дофінансувати із місцевого бюджету е-квиток, щоб не піднімати вартість проїзду до економічно обґрунтованої.

Бо система АСОП при розрахунку тарифу 6 грн «провисає» на суму від 150 млн до 500 млн на рік за рахунок 50% знижки для студентів, учнів і пільговиків, які їздять безкоштовно. І ці мільйони нам буде потрібно буде звідкись узяти, а найближчим доступним інструментом для цього є бюджет розвитку. Його сума на наступний рік становить 800 млн грн.  Якщо від неї відняти ще сотню-другу мільйонів, то на ремонти та модернізацію міста залишиться доволі незначна сума, якщо порівнювати з минулими роками.

Щоправда, поки що залишається відкритим питання, чи запровадять е-квиток вже наступного року. Бо поки що жодної копійки не закладено в проекті бюджету на ЛКП « Львівавтодор» із 150-500 млн, потрібних на ліквідацію можливих дірок в системі.