п`ятниця, 24 січня

Романтичний район Львова – Богданівка, частина 2

На мапі Львова 1841 року від самого початку Богданівки, тобто від сучасної вулиці Тобілевича, і далі уздовж Городоцької бачимо поодинокі невеличкі будиночки посеред суцільних садів і городів. В районі теперішньої вулиці Кузневича вочевидь був розташований фільварок власників цієї околиці вірмен Богдановичів. У 1871-1933 роках частина вулиці Городоцької від нинішньої вулиці Боберського до межі міста мала назву Богданівка, а сама Богданівка сягала далеко за нинішній Левандівський міст і залізничну колію до вулиці Яворницького, займаючи велику частину теперішньої Левандівки і Сигнівки, про що досить точно свідчать австрійські і польські мапи Львова від 1880 до 1931 року.

Джерело: ZAXID.NET.

Затишна Сигнівка

Іван Керницький так описує цю дільницю у міжвоєнні часи: «Богданівка – околиця, де невеличкі одноповерхові кам’янички та партерові будиночки заховалися в затишку серед зелених садків і мініатюрних городів… На нашій Богданівці характер міста дивно поєднувався з вечірніми настроями села: з вікон летіла музика з радіоприймачів, а над дахами бриніли хрущі. На Рогачці подзвонювали трамваї, а зараз їм у відповідь відзивалося бевкання жаб у саджавках на полі Болгарів». Орендовані болгарами картопляні поля з невеликими ставками розташовувалися між вулицями Пільною (Героїв УПА) і Кульпарківською. Тут стояла цегельня, яка згоріла під час українсько-польської війни 1918-1919 років.

У довоєнні часи на Богданівці народився і виріс Казімєж Ґурський (1921-2006) – футболіст і тренер світової слави. Його сміливо можна назвати найвідомішим у світі львів’янином, бо про жодного з усіх славетних львів’ян за всю історію міста так багато не писала світова преса, як про Ґурського. Хлопчаком він мешкав у двоповерховому, тепер не існуючому будинку, приблизно на місці нинішньої «Скрині» навпроти Приміського вокзалу. Цікаво, що поляк Ґурський у своїх мемуарах пояснює назву рідного району таким чином: «Назва Богданівка походить від імені козацького гетьмана Хмельницького, який тут зі своїм військом таборувався під час облоги Львова».

Казімєж Ґурський

Видатний тренер у спогадах про дитинство згадує маленькі фабрики, майстерні, бровар і горілчане підприємство. Ґурський розповідає про великий став, де хлопчаки полюбляли купатися влітку і каталися на ковзанах узимку. Мемуарист Олександр Надрага згадує цей став під назвою Батярівки, існував він ще до початку 1960-х років за залізничною колією в районі вулиці Садової, а точніше в західній частині вулиць Вечірньої і Пустомитівської, і був доволі великим: близько ста метрів завдовжки і п’ятдесят метрів завширшки.

Молоді хлопці цієї робітничої околиці ставали членами Робітничого клубу спортивного (РКС), який мав свою футбольну команду у класі «С». На початку тридцятих років команда виборола місце в окружній лізі, і громада Богданівки вирішила збудувати для своїх улюбленців стадіон, який від радянських часів відомий як «Сільмаш». Старі мешканці згадували, що на площі Робітничого Спортового Клубу часто у вихідні під музику катеринки крутилися каруселі.

Шкарпи, або насипи вздовж залізничної колії Львів-Станіславів – найромантичніша околиця Богданівки. Тягнулися вони від Чернівецького мосту на Городоцькій, званого ще мостом Меркурія (від хлібного підприємства з цією назвою) аж до Персенківки. Іван Керницький писав про Шкарпи: «Обабіч колії п’ялися вгору, ніби стіни зеленого тунелю, два спадисті береги, порослі травою та всякими чарівними квітами, серед яких переважали маки, волошки, ромашки і батіжки. Коли шкільний ходорівський поїзд затримувався під сигналом, школярі вискакували з вагона, рвали ці квіточки і подавали через вікно панянкам, поки машиніст не страшив їх свистом, що поїзд рушав.

Львівські Шкарпи. Зупинка електрички ГородоцькаЛьвівські Шкарпи. Зупинка електрички Городоцька

А вгорі росли кущі тернини, черемхи, дикої рожі, що на весну обливались молочним і рожевим цвітом, восени ж рябіли і синіли ягодами. Повно там було утоптаних стежечок і доріжок і не менше галявинок з витоптаною травою. Знати, не одна закохана пара знаходила тут свій солодкий прихисток на лоні природи, і не одне передміщанське тіло заживало сонячних купелів… Тут було багато сонця, багато зелені, а взимку – непорочно білих снігів…

Над Чернівецьким мостом висів якийсь фатум. Його також називали мостом самогубців, з тої причини, що з нього любили скакати просто під колеса потягів нещасливо закохані і «зрізані» при випускних іспитах семінаристки. При такій оказії вони вбиралися у все чорне, навіть у жалобну білизну. Але не кращу славу мав і інший міст, так званий Червоний, бо він провадив простісінько на Кульпарків, тобто до дому божевільних».

Демографічна картина повоєнної Богданівки кардинально змінилася. Оскільки левову частку населення цього району складали залізничники, а це були здебільшого поляки, які з приходом радянської влади добровільно чи примусово вимушені були залишити рідні домівки, то цей людський вакуум заповнили росіяни і російськомовні українці зі Сходу. Місцевим українцям зі сіл було практично неможливо прописатися власне тут, на Богданівці, бо це було місто. Навіть переселенців із Холмщини, Лемківщини і Надсяння селили на Нових Збоїщах, які тоді ще не входили до складу Львова.

Значна частина вулиць Богданівки аж до 1970-х років ще не мала каналізації, а брудні помиї зливалися у стічні канавки, через які перекидалися невеличкі дерев’яні місточки. Більшість мешканців району у повоєнних часах вже не були залізничниками, а працювали на заводі Львівсільмаш, який виробляв оприскувачі для колгоспних полів. У цьому районі все оберталося навколо Сільмашу, і дорога для більшості молоді була єдиною – на Сільмаш. Тут і агітувати нікого не треба було, але все ж агітатори з заводу приходили до шкіл, розповідали на виховних годинах про «почесні робітничі професії» і просили дітей показати руки. Агітатор ходив між рядами, прискіпливо розглядав дитячі руки, покладені на парти і за якимись таємничими, відомими лише йому одному ознаками визначав, з кого вийде справжній робітник, а з кого – ні. Чоловіче населення Богданівки від радянських часів деградувало стрімкими темпами, бо круговерть життя тут була незмінною: завод, горілка і бійки.

Завод Львівсільмаш. Фото К. БузинінаЗавод Львівсільмаш. Фото К. Бузиніна

Навпроти клубу заводу Сільмаш, збудованого 1954 року, через дорогу був скверик і після танців серед п’яних хлопців існувала традиція битися, власне тут часто-густо в хід пускали фінські ножі, виготовлені на тому ж Сільмаші. Великою атракцією були бійки місцевих хлопців із Левандівкою, Привокзальною, Терешковою (Виговського), район на район.

Тильний бік палацу культури заводу Львівсільмаш. В. СелінаТильний бік палацу культури заводу Львівсільмаш. В. Селіна

У радянські часи Богданівка славилася чи не найвпливовішими хуліганськими районами міста. Це були Рокс (Палац культури залізничників), який давніше називався Дубки, тому що там колись росли дерева, туди належав і район Привокзальної. Далі був Гроб – район вулиці Тургенєва (Героїв УПА) до заводу телеграфної апаратури, потім район Окружної і Сільмашу. Разом із ними завжди була Штахета (район заводу кінескопів).

Палац культури залізничників Рокс. Фото Центрального державного кінофотофоноархіву ПшеничногоПалац культури залізничників Рокс. Фото Центрального державного кінофотофоноархіву Пшеничного

Рокс постійно воював із Центром, бо хлопці з танців у Клубі міліції на теперішній вулиці Січових Стрільців ходили на танці в Рокс, а роксівці полюбляли ходити до Клубу міліції і між ними завжди виникали сутички. Якщо когось кривдили, цілий район ішов «розбиратись». У ті часи на великі розбірки рідко брали ножі, здебільшого використовували так звані свинчатки для додаткової ваги під час бійки і кастети. Часом бувало, що коли збиралися на розбірки два угруповання, то вперед виходили їхні лідери і билися між собою, а потім, незалежно від того, хто вигравав, усі йшли пити кріплене вино, його брали декілька ящиків.

Одна з найбільших у Львові хлопчачих баталій відбулася 1976 року на кінцевій зупинці тролейбусного маршруту № 2 поблизу вулиці Окружної і під клубом заводу Львівсільмаш. Тоді на Окружну пішли райони ДОКу і кінотеатру Чкалова (Сигнівка). Бійка кількох сотень молодих хлопців була жорстокою.

За радянських часів Шкарпи залишалися загадковим і романтичним місцем прогулянок, сюди полюбляли сачкувати зі шкільних уроків нечемні учні, тут грали на гроші в карти і цок, курили цигарки і пили дешеве вино. Хлопчаки ловили рибу у невеличких ставочках внизу біля самої колії. Ставки утворювалися з потічків, які прямували від озер у районі вулиць Стрийської і Артема (Володимира Великого). До 1960-х років ще купалися за колією у великому ставі колишньої Батярівки, який за радянських часів називали Совхозівський. Школа-інтернат на вулиці Караджича мала у 1950-1960-х роках великий яблуневий сад, у який хлопці з Богданівки часто навідувалися за яблуками.

У 1950-і роки на Богданівку, замість трамвая, пустили тролейбус: тролейбусний маршрут № 2 завдовжки у 3,3 кілометра відкрився 5 листопада 1953 року. Нова лінія проходила від площі Кропивницького вулицею Городоцькою до рогу вулиці Окружної (Богданівка), а у листопаді 1966 року було відкрито рух тролейбусів маршрутом № 9 – від центру до вулиці Окружної вулицями Невського (Митрополита Андрея), Тургенєва (Героїв УПА) і Любінською (у зворотному напрямку – Волгоградською (Антоновича). Нині Сигнівку і Левандівку з центром міста сполучають тролейбусні маршрути № 7 і № 12.


Підтримайте проект на Patreon

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.