Чи можна пройти від Чортових скель до Винниківського озера не ступаючи на асфальт?
Більшість львів’ян впевнено скажуть що ні. Адже між цими двома об’єктами пролягає дорога Львів – Винники яку ну ніяк не оминеш.
Прокачані краєзнавці ще згадають про залізницю Львів – Перемишляни, яка колись мала міст над цією дорогою.
І лише спортсмени-марафонці впевнено дадуть відповідь – «Так, звісно що можна!»
Адже вони знають про існування підземного ходу. Він прокладений під дорогою та фантомною залізничною колією в районі повороту на Винниківське озеро. Таким чином ліс Вульки та Чортові скелі мають свою «пішохідну доріжку». Уявляєте, можна забігти у ліс в центрі Львова на вул. Лисенка, а вибігти аж коло Медової Печери жодного разу так і не ступивши на асфальт. Все це є можливим завдяки тунелю.
В травні 2019 року цим підземним ходом успішно пробігло кількасот учасників Lviv Ultra Trail марафону, включаючи і автора цієї статті. Хоча ще донедавна тунель був наполовину засипаним землею та будівельним сміттям. Таким би і залишався якби не хлопці з орг-команди Lviv Ultra Trail Marathon. У них все просто: що це за марафон без підземного ходу?
Слово «Дигер» походить від англійського слова “dig” – копати. То ж коли потрібно помахати лопатою досліджуючи нові підземелля – то це до дигерів. Так Богдан Стадник і я долучилися до підготовки першого Львівського Ультра-Трейл марафону.
Винниківське озеро колись живилося потічками з лісу «Жупан». Саме так тоді називався ліс навколо Чортових скель. Під час прокладання залізниці Львів – Перемишляни для всіх цих потічків зробили тунелі. Найбільший з них получився в районі Винниківського озера. Красивий тунель з тесаного каменю мав довжину приблизно тридцять метрів і висоту п’ять метрів.
Під час реконструкції дороги Львів – Винники тунель продовжили бетонними трубами. Це, звісно що, було не так красиво як тесаним каменем, ну але вже як є. Таким чином сумарна довжина тунелю склала 45 метрів.
Як ми знаємо ця гілка залізниці занепала та перетворилася на фантомну. Вона ніби ще є, а по факту її давно вже розібрали. З часом тунель хтось засипав будівельним та побутовим сміттям. На момент нашого прибуття бетонні труби були непрохідні, а від води, що ними мала б текти, залишився лише слід на карті. Та за кілька вечорів наша команда з п’яти лопат, трьох відер і однієї тачки все це гарненько розчистила. Тунель став прохідним як колектор Полтви.
В день змагань кілька сотень спортсменів успішно пробігли розчищеним тунелем. Тому не прийшлося перекривати дорогу Львів – Винники для чергового марафону.
Якщо Вам скортіло прогулятися/пробігтися фантомною залізницею та її тунелем то обов’язково ще відвідайте …. автобусну зупинку яка поруч. Вона оздоблена автентичною мозаїкою з рибами в стилі магазину «Океан» що на вул. Володимира Великого. Можливо навіть автор мозаїки був той самий. На жаль ця мозаїка, як і фантомна залізниця, поступово руйнуються та зникають з ландшафту міста. То ж не проґавте поки вона ще є.
Підземний хід, який я щойно описав, це не єдиний у Львові. Є ще, наприклад, вулиця Тунельна аж з трьома тунелями під залізницею. Та найцікавіший хід знаходиться одразу поруч головного вокзалу. Він починається з паркінгу на площі Двірцевій, проходить під усіма перонами і виходить вже на Левандівці. Це є найкоротший шлях з вокзалу на вулицю Широку. Недалеко, також, ще є дворівнева залізнична розв’язка. У Львові зараз таких немає для автомобілів, а от для поїздів збудували ще сто років тому.
А які маловідомі підземні ходи знаєте Ви? 😉 Пишіть в коментарях.
Джерело: Фотографії старого Львова
Підтримайте проект на Patreon