За дев’ять місяців 2023 року Львів отримав понад 500 млн грн від продажу і здавання в оренду нерухомості. Проте головним показником ефективності міської влади є не лише надходження до бюджету, а й прозора реалізація ресурсів та однакові правила гри. Саме в такому випадку місто одержує більші гроші через конкуренцію. «Львівська Пошта» з’ясувала, як можна орендувати міську нерухомість, придбати земельну ділянку чи отримати дозвіл на встановлення МАФ.
Оренда і купівля нерухомості
Щоб орендувати чи придбати комунальне приміщення у Львові, необхідно завітати на Prozorro Sale. Саме через цю систему торгів місто здійснює пошук охочих орендувати комунальну нерухомість.
Перемогти в торгах ви можете і як один із учасників, адже завданням міста є здавання в оренду майна навіть за відсутності попиту. Перемігши в аукціоні, маєте право укласти договір із Львівською міською радою про оренду чи купівлю-продаж. Перелік вільних приміщень знайдете за посиланням.
Наразі на продаж виставлена одна комунальна будівля на вул. Шевченка, 4 площею 103 м кв. Аукціон має розпочатися 23 лютого, початкова ціна лота – майже 7,1 млн грн.

Якщо ж говорити про оренду об’єктів комунальної власності, то вже виставлене приміщення першого поверху в будівлі на вул. Ясна у Брюховичах загальною площею 28 м кв. Обов’язкова умова оренди – розміщення відділення поштового зв’язку. Орендувати приміщення можна за 9 тис. грн на місяць.

Ще один аукціон пропонує оренду нежитлових приміщень на вул. Валова, 18 – пл. Соборна, 3а у Львові за 46,5 тис. грн. Загальна площа приміщень – 382 м кв.
За перші дев’ять місяців 2023 року доходи до бюджету Львова від здавання нерухомості в оренду становили 62,7 млн грн. Варто зазначити, що якщо нерухомість перебуває на балансі комунального підприємства (наприклад «Львівелектротрансу»), то 10% від вартості оренди залишається на рахунку ЛКП, а решту забирає місто.

Важливим моментом є те, що орендар може викупити приміщення в міста за фіксованою ціною. Для цього необхідно зробити в ньому певні поліпшення (капітальний ремонт), загальна вартість робіт має становити більш ніж 25% від балансової вартості приміщення, тобто вартості, яку встановило місто при передаванні нерухомості в оренду.
Однак місто має право відмовити в прямому продажу та все одно виставити нерухомість на аукціон. У такому випадку переможець аукціону відшкодовує попередньому орендарю вартість ремонтних робіт.
Оренда і викуп землі
Якщо маєте намір орендувати земельну ділянку, мусите почати з поетапного процесу оформлення оренди. Рішення про передачу у власність, надання в постійне користування та оренду земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності, оформляє і видає ЦНАП. Взагалі будь-яку документацію щодо оренди землі опрацьовують у ЦНАПі, а потім передають у відповідні управління Львівської міськради.
Розпорядником і власником землі є ЛМР. Після виокремлення земельних ділянок орендар має змогу викупити ділянку або ж орендувати її. Відповідно до цільового використання, встановленого містом, новий власник має право провадити там свій бізнес або звести будівлю. Перевірити інформацію про наявність нових ділянок землі для оренди можна в Управлінні земельних ресурсів ЛМР.
Варто зазначити, що видачею рішення про передачу у власність, наданням у користування земельної ділянки, її державною реєстрацією (видача витягу з Державного земельного кадастру) також займається ЦНАП.
Земельні торги проводять у формі електронного аукціону в режимі реального часу через портал Prozorro.Продажі.
Для того, щоби взяти участь в аукціоні, організованому з метою оренди або купівлі землі, треба:
- зареєструватися на порталі державних закупівель Prozorro.Продажі;
- стежити за появою оголошення про аукціон і завантажити відповідну документацію;
- пройти реєстрацію кандидатів;
- пройти етап перевірки документів та допуск учасника до аукціону;
- дочекатися закінчення приймання пропозицій;
- готуватися до проведення онлайн-аукціону.
За результатами аукціону укладається договір купівлі-продажу або оренди земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, виставлену на продаж.

За перші дев’ять місяців 2023 року з орендної плати за землю до бюджету Львівської МТГ надійшло майже 410 млн грн. Також, згідно з повідомленням Львівської міськради, у 2023 році бюджет міста поповнився понад 30 млн грн завдяки орендарям-боржникам, які не платили податки за договорами оренди землі або ж узагалі не уклали такі договори і незаконно володіли або встановили нерухомість.
Як стати власником МАФ
МАФ (мала архітектурна форма) – це торгові павільйони, кіоски або інші невеликі тимчасові конструкції, які використовують для комерційної діяльності. Такі об’єкти можуть бути встановлені на вулицях, у парках, на ринках або в інших громадських місцях.
МАФи не мають адреси, можуть бути мобільними, розміщеними в різних місцях, де є комерційний попит. Важливо, що МАФи не можуть мати фундаменту, бо тоді це вже капітальна споруда з адресою, а отже, щоб одержати дозвіл на її будівництво, необхідно отримати в користування земельну ділянку через аукціон.
Для встановлення МАФів нема потреби брати участь в аукціоні чи торгах, а всього лиш одержати відповідний дозвіл органів міської влади. Процедура поетапного оформлення МАФ така:
- оберіть зручне місце для розташування тимчасової споруди на порталі Містобудівного кадастру Львова;
- зверніться у ЦНАП, маючи виписку з ЄДРПОУ,
- документи на споруду (за наявності), топозйомку масштабу 1:500, фотознімки місцевості;
- отримайте висновок про відповідність намірів;
- створіть схему розміщення тимчасової споруди та схему благоустрою;
- укладіть договір пайової частини;
- подайте в ЦНАП заяву та готові схеми;
- отримайте паспорт прив’язки тимчасової споруди.
- Варто зазначити, що наразі у Львові діє мораторій на встановлення МАФів. Зі слів депутата ЛМР, члена профільної комісії Михайла Дідуха, місто не погоджувало встановлення нових павільйонів уже років п’ять.
«Мораторій не скасовували, він дійсний. Жодних нових структур чи об’єктів (МАФів. – Ред.) комісія не погоджувала як мінімум останні п’ять років точно», – стверджує він.
Що стосується уже встановлених МАФів, депутат зауважив, що, наприклад, під час реконструкції просп. Чорновола було заплановане знесення наявних павільйонів. Їхнім власникам дали можливість знайти собі інші місця та перебудувати бізнес. Тобто власник павільйону може наново погодити місце прив’язки в департаменті містобудування, отримати новий паспорт, нову прив’язку і після цього перенести МАФ.
На запитання про приблизну вартість оренди 10 квадратних метрів МАФ у Львові за місяць Михайло Дідух відповів, що вона становить 2 тис. грн, тобто 200 грн за м кв. Загалом у місті, згідно з даними порталу відкритих даних Львова, офіційно працюють 1366 МАФів.
Міська влада є розпорядником спільної власності всіх жителів міста і має забезпечувати прозорий розподіл цієї власності та ефективне управління майном громади. Саме однакові правила гри є запорукою збільшення надходжень до бюджету завдяки конкуренції.
Політика місцевої влади при виділенні земельних ділянок чи наданні дозволів на оренду землі ґрунтується не лише на прагненні отримати щонайбільше коштів до міського бюджету, а й є інструментом планування розвитку міста. Загалом Львів зацікавлений у наданні містянам та приїжджим можливості взяти участь в аукціонах з продажу чи оренди землі, бо таким чином отримує нові робочі місця, місця відпочинку, виробничі бази.
Багато людей, воліючи інвестувати в місто, не знають, із чого почати, як оформити документи, куди звертатися по дозволи. Сподіваємося, «Львівська Пошта» допоможе їм розібратися в цьому.
Автор: Марк Любаров.
Підтримайте проект на Patreon