п`ятниця, 26 квітня

Львівському електричному трамваю виповнилося 128 років

 31 травня 2022 року львівському електричному трамваю виповнилося 128 років. Він пережив багато лихоліть, і у досить важкі для нашої країни часи невпинно продовжує свою роботу. Цей допис про роботу львівського трамваю (одного із найстаріших в Україні) у часи І та ІІ Світової війни.

Джерело: Фотографії старого Львова.

Трамвайні вагони «Sanok» різних модифікацій на території вагоноремонтних майстерень. 1925 рік.Трамвайні вагони «Sanok» різних модифікацій на території вагоноремонтних майстерень. 1925 рік.

Електричний трамвай фірми «Siemens & Halske» з причіпом. 1900 р.Електричний трамвай фірми «Siemens & Halske» з причіпом. 1900 р.

3 вересня 1914 року до Львова увійшли російські війська. У період їхнього перебування в місті (до 22 червня 1915 року) трамвай продовжував свою роботу. На початках Першої світової війни велику кількість вагоноводів та кондукторів (усі вони тоді були чоловічої статі) було мобілізовано. В перші дні серпня 1914 року трамвайний рух у нашому місті був цілком дезорганізований. Але вже 5 серпня деякі кондуктори почали працювати вагоноводами, а на допомогу кондукторам прийшли добровольці – учні львівських шкіл. А з 18 вересня 1915 року вперше на Львівському трамваї кондукторами почали працювати жінки. У цей час був виданий спеціальний трамвайний путівник російською мовою «Як користуватися трамваєм» (рос. «Как пользоваться трамваем»). У ньому було написано правила користування, ціни та описувалися маршрути. Вартість проїзду становила 6 копійок або 20 гелерів (10 центів) у першому класі та 3 копійки або 10 гелерів (5 центів) у другому класі.

Ремонт трамвайних вагонів у Вагонно-ремонтних майстернях, які створено на базі найстарішого трамвайного депо Львова. 1930-ті рр..Ремонт трамвайних вагонів у Вагонно-ремонтних майстернях, які створено на базі найстарішого трамвайного депо Львова. 1930-ті рр..

Працювало 10 радіальних ліній:

  • KD – До головного вокзалу по вул. Городоцькій
  • LJ – До Янівської рогатки (по вул. Шевченка)
  • HZ – До Замарстинівської рогатки
  • HG – До скотобійні на Габріелівці (вул. Промислова)
  • UL – До Високого Замку
  • LD – До станції Личаків по вул. Личаківській
  • LJ – До Личаківського кладовища по вул. Зеленій
  • KD – До Технічної школи(вул. Мушака)
  • UL – До вул..29 листопада (вул.Коновальця)
  • LD – До головного залізничного вокзалу по вул. Коперніка
Львівський трамвай, 1900-1930-ті рр.Львівський трамвай, 1900-1930-ті рр.

1 вересня 1939 року під час нальоту німецької авіації на Другу Річ Посполиту в результаті бомбардування Львова були пошкоджені рейки і контактна мережа на вулиці Городоцькій. Рух трамваїв на цій ділянці був зупинений. З середини вересня його припинили по всьому місту. Регулярну роботу трамваїв було відновлено 25 вересня 1939 року після зайняття Львова Червоною Армією. У період радянської окупації були здані в експлуатацію нові ділянки — продовження наявних ліній: по вул. Городоцькій до залізниці на Богданівці, по вул. Шевченка до залізниці, по вул. Замарстинівській до вул. Городницького, по вул. Личаківській до вул. Пасічної.

Львівський трамвай, 1900-1930-ті рр.Львівський трамвай, 1900-1930-ті рр.

Працювало 10 маршрутів:

  1. Головний залізничний вокзал – Личаківська рогатка
  2. Головний залізничний вокзал – Гетьманські вали
  3. вул. Янівська – вул..Петра (Мечнікова)
  4. вул. Томіцького (трамвайне депо на вул.. Вітовського – Високий Замок
  5. Богданівка, вул.Городоцька – центр – вул.. Зелена – вул.. Личаківська – пл..Бандурського (пл.Митна) – пл.. Бернардинська (пл..Соборна) – центр – вул..Городоцька – Богданівка
  6. вул.Янівська(вул..Шевченка) – вул.. 1 Травня (пр.. Свободи) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – Технічна школа (вул. Мушака)
  7. вул. Енгельса (вул..Коновальця) – вул..Коперніка – вул. 1 Травня (пр..Свободи) – пл. Бернардинська (пл.Соборна)
  8. Богданівка, вул..Петра (вул..Мечнікова) курсує назустріч маршруту №5
  9. Головний залізничний вокзал – вул.. Пелчинська (вул..Вітовського) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – центр – вул..Шпитальна – вул..Сонячна (вул..Куліша) – ст.. Підзамче – Габріелівка
  10. Стрийський парк – вул..Понінського (вул..Ів. Франка) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – вул.. Баторого (вул..Кн.Романа) – центр – вул.. Жовківська (вул.. Б. Хмельницького) – вул.Замарстинівська – Торфяна
Трамвай біля головного корпусу Львівської політехніки. Фото 1894 р.Трамвай біля головного корпусу Львівської політехніки. Фото 1894 р.

У період німецької окупації з 30 червня 1941 року львівський трамвай продовжував працювати. З 26 листопада того ж року на маршрутах№№1, 3 і 9 курсували вагони з написом «Тільки для німців», а в інших вагонах були створені окремі місця для німців, відмежовані ланцюгом. У 1940—1941 роках діяли Вагоноремонтні майстерні, які за час роботи в період окупації перебудували три вагони на моторні й дев’ять вагонів — на причіпні. Відомо, що під час окупації трамваї використовували для військових цілей, зокрема, до них робили причіпні вагони, в яких перевозили в’язнів концтаборів на примусові роботи.

Святкування 50 років львівському електричному трамваю 31 травня 1944 рокуСвяткування 50 років львівському електричному трамваю 31 травня 1944 року

У 1943 році у Львові функціонували наступні трамвайні маршрути:

  1. Головний залізничний вокзал – вул..Коперніка – Остштрассе (вул..Личаківська)
  2. Головний залізничний вокзал – Вінерштрассе (вул..Городоцька) – центр – Снопков (вул..Мушака)
  3. Янівська – Вестштрассе (вул..Шевченка) – центр – Грюнештрассе (вул..Зелена) – Петерштрассе (вул..Мечнікова)
  4. гілка Шлоссберг (Високий Замок) – від вул..Руської
  5. Вінерштрассе (вул..Городоцька) – Рінг (центр)
  6. Рінг (центр) – пл.. Краківська – ст.. Підзамче – Габріелівка
  7. Германенштрассе (вул..Коновальця) – центр – Грюнештрассе (вул..Зелена) – Петерштрассе (вул..Мечнікова) – Остштрассе (вул..Личаківська) – центр – Германенштрассе (вул..Коновальця) кільце проти годинникової стрілки
  8. Богданівка – Вінерштрассе (вул..Городоцька) – Рінг (центр) – Остштрассе (вул..Личаківська) – Петерштрассе (вул..Мечнікова) – Грюнештрассе (вул..Зелена) –центр – Вінерштрассе (вул..Городоцька) кільце за годинниковою стрілкою
  9. Рінг (центр) – Вермахтштрассе (кн..Романа) – Фіхтенштрассе (вул..Ів.Франка) – Гербстштрассе (вул..Дм.Вітовського) – Штауфенгассе – Головний залізничний вокзал
  10. Зоммерштайнштрассе (вул.. Замарстинівська) – Зонненштрассе (вул.. Куліша) – центр – Вермахтштрассе (кн..Романа) – Зофієнплац (пл..Франка) – Льойтенштрассе (вул..Франка) – Персенківка

Олександр АРІСТАРХОВ

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.