Падіння дерев, ДТП через новооблаштовані острівки, ремонти вулиць та мостів, а ще аварійні люки, – деякі комунальні факапи у 2021-му році у Львові вартували життя людей.
Пригадали «чорні» історії комунального життя Львова у 2021 році: чому трапилися трагедії. Системна безгосподарність чи випадковість та збіг обставин?
Чотири трагедії, яких могло не бути
Люк на вулиці Зеленій
Березень 2021. Фатальний випадок стався на вулиці Зеленій. Коли дорогою їхав автомобіль рятувальників, із каналізації зірвався люк і влетів у лобове скло автівки, що рухалася назустріч. У машині на пасажирському сидінні був 10-річний хлопчик: дитина загинула на місці від удару люком.
Можливо, тоді трагедії вдалось би уникнути. Ще напередодні містяни інформували на Гарячу лінію міста про аварійний люк на дорозі. Проте комунальні служби так і не відреагували на попередження. А міський голова Львова Андрій Садовий тоді заявив, що люк був огородженим, але огорожу хтось зніс. Від відповіді на запитання: чому люк не відремонтували, ухилився.
Проблеми з люками – загалом болюча тема для Львова. Сім років тому дворічний хлопчик впав у каналізаційний колектор і загинув. Тоді його тіло знайшли майже через два кілометри за течією.
Після останньої трагічної історії у Львові впродовж 2-3 місяців перевірки на дорогах таки відбувалися. Приблизно 10 % небезпечних люків припідняли у рівень дорожнього покриття. Утім це стосувалося лише центральних вулиць.
«А от активних дій, щоб усунути небезпеку на прилеглих чи міжквартальних вулицях, немає. Це була лише одноразова акція після трагедії. Але державні норми були не просто так придумані, щоб ігнорувати їх», – каже громадський активіст Святослав Товстига.
Просідання на місці люка на понад 2 сантиметри – це вибоїна. Недолік має ліквідовувати підрядна організація або балансоутримувач.
«Таких вибоїн по місту є багато. На нових дорогах їх не помічаємо візуально. Але коли наїжджаємо, то даємо додаткове навантаження і люк може «вистрибнути». А це вже потенційна небезпека», – додає Святослав Товстига.
«Якщо міський голова не вибачився перед людьми, які втратили дитину, то марно говорити про те, що хтось буде покараний. Хіба знайдуть якогось «цапа-відбувайла»», – коментує голова транспортної комісії Львівської міської ради Ігор Зінкевич.
Перші висновки слідства з’явилися за кілька тижнів до кінця 2021-го. Двом працівникам відділу комунального господарства Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради повідомили про підозру за статтею 208 Кримінального Кодексу України.
«Максимальна міра покарання за санкцією цієї статті передбачає до 5-ти років позбавлення волі», – повідомив слідчий відділу розслідування злочинів у сфері транспорту поліції Львівщини Микола Яриш.
Смерть мотоцикліста на Луганській
Червень 2021. ДТП на вулиці Луганській. Мотоцикліст виїхав на зустрічну смугу руху та в’їхав у вантажівку MAN. Він помер за кілька хвилин після зіткнення. Чоловіку було 42 роки. Попередня причина – відсутність знаків, які би попереджали про острівець безпеки. Очевидний провал в організації безпеки на дорозі.
Як розповідали очевидці аварії, байкер наїхав на острівець, втратив керування та вилетів прямо під колеса вантажівки.
Автоінструктори кажуть: біля острівців безпеки обов’язково має бути попереджувальний знак про звуження смуги, а також про об‘їзд перешкоди.
«Я “за” такі острівки. Вони роблять безпечнішими переходи. Та якщо вони зроблені із порушенням законодавства України, то вони більше наражають на небезпеку учасників руху. Переконували, що знаки були встановлені, але ж не були освітлені», – пригадує ту історію Ігор Зінкевич.
Трагічне побачення у Стрийському парку
Серпень 2021-го. Під час буревію на молоду пару, яка сиділа на лавочці у Стрийському парку, впало дерево. 20-річний курсант Академії сухопутних військ та 18-річна дівчина загинули на місці. За попередньою версією, падіння дерева могла спричинити блискавка. Однак, точні висновки має зробити слідство.
«Львів повинен на рівні депутатського корпусу, технічних служб обговорити нові зміни, нову концепцію поводження з деревами великого розміру в місцях, де є загроза. Я, як мешканець міста, як людина, яка хоче жити у безпечному місті, розраховую на те, що у Львові передбачать обов’язкове зрізання всіх нахилених від осі, від стовбуру дерев», – каже юрист Олег Мицик.
«Стан зелених насаджень у Львові катастрофічний. Це провал. Про Стрийський парк писав академік Кучерявий ще у 2008-му році. Про те, що необхідно терміново вживати заходи, рятувати цей парк. Ніхто нічого толком не зробив», – додає політичний оглядач Юрій Ситник.
Падіння із моста на вул. Княгині Ольги
Жовтень 2021 року. Ремонт моста на вулиці Княгині Ольги. Уранці 2 жовтня на колії під мостом знайшли травмованими молодого львів’янина.
У 31-річного чоловіка були розтрощений таз, перелом основи черепа, ампутована права рука. Невдовзі він помер у шпиталі. Як виявилося, чоловік уночі впав за нез’ясованих обставин із моста, який ремонтували в той період, і потрапив під поїзд.
Також на час ремонту біля моста трапилися 4 ДТП. Активісти звернули увагу на неприпустиму малу відстань від місця початку робіт до місця встановлення знаків-попередження про ремонт. Окрім того, на дорозі замість пластикових встановили бетонні блоки-відгородження, які вночі важко помітити. Про небезпеку говорили активісти, мешканці. Натомість міські чиновники просто відмахнулися від ситуації і навіть не хотіли говорити про провал комунальних служб.
«Про це писали прості люди, про це писали водії. Про проблему свідчила кількість ДТП. Так, один водій був нетверезий, але ж інші – ні. Питання неінформування мешканців, – це біда. Врешті не лише львів’яни їздять містом, є туристи, є інші люди, які приїхали по справах. Вони не повинні самі здогадуватися, що десь щось ремонтують», – упевнений Ігор Зінкевич.
Системна безгосподарність і провали призводять до трагедій
Причина таких комунальних факапів, на думку політичного оглядача Юрія Ситника, – це системна безгосподарність і провальна управлінська робота.
«Для порівняння: якщо водій постійно за кермом п’яний, то шанси, що він щось колись накоїть, зростають. У ситуації Львова, коли є системний хаос, проблемне управління у комунальній сфері, то рано чи пізно це також обертатиметься трагедіями», – коментує Юрій Ситник.
Тож експерти закликають львів’ян не залишатися осторонь проблем: реагувати на порушення, телефонувати на гарячу лінію та повідомляти про небезпеку на вулицях.
Юлія Бундз, «Підсумки. Наживо» (щоп’ятниці на NTA)
Підтримайте проект на Patreon