«В тіні святого Юра». Про патронів Львова

Кожна спільнота людей, яка пов’язана не лише родинними зв’язками, повинна придумати собі якісь спільні символи, ідеї, плани тощо. Навіть у великих родах, з яких колись, дуже давно, складалося людство, існувало щось на кшталт спільної ідеології, яка ці роди цементувала. По іншому спільноти не формуються, і без цього вони не можуть успішно функціонувати. Повинен бути й спільний календар, в якому існуватимуть загальноприйняті релігійні свята чи, знову ж таки спільні, світські «вихідні». Які так чи інакше зводяться до колективного відпочинку, а отже – і до стародавнього архетипу «загальної гулянки» на честь нового врожаю чи вдалого полювання. Таким є базовий сценарій іще з часів зародження цивілізації.

Джерело: Бюро спадщини.

Це стосується в тому числі й міст як великих спільнот. Недарма міста здавна мали своїх патронів, легендарних засновників чи навіть тотемних тварин. А також карнавали, свята, процесії та все таке.

Патроном Львова вважався святий Ян (Іван) з Дуклі. Судячи з того, що головні християнські храми в межах міста були посвячені Богородиці, покровителькою Львова можна вважати й Діву Марію. За Австро-Угорщини цю функцію пробували перекласти на архангела Михаїла. Додатково кожен цех чи товариство мали своїх покровителів, кожна національна громада – свої улюблені свята, які ще й відзначалися за різними календарями – тобто про монополію не йшлося.

Монополія з’явилася, як можна здогадатися, з приходом радянської влади. Очевидно, що ні про які релігійні свята, небесних патронів та іншу капіталістичну контрреволюцію мова йти не могла, тому головну спільну «гулянку» – день міста, призначили на вересень. Коли, виконуючи умови пакту Молотова — Ріббентропа, червоноармійці «звільнили» східні території міжвоєнної Польщі, взявши під «захист» українців та білорусів.

«Золотий вересень» відзначався довго, навіть в часи незалежності. Бо вересень в наших широтах – це вдалий час для вихідного дня. В місті можна погуляти, в селі – попрацювати у вільний від роботи час.

Але оскільки домінуючою релігійною конфесією у Львові зараз є греко-католики, а головним греко-католицьким храмом є собор Святого Юра, логічно було перенести День міста на травень – ближче до дня святого Юрія. Так особливості адміністративного устрою Греко-католицької церкви вплинули на цілком світське свято. Хоча з переходом на Григоріанський календар тепер це буде не таким очевидним.

Окрім релігійних існують (принаймні в колективній уяві) і світські патрони. Це легендарні або цілком реальні засновники, видатні мешканці, уродженці чи громадяни. Дефіциту в таких персонажах у Львові точно нема, але узгодити їх з актуальною національною політикою пам’яті видається малоймовірним. Недарма у нас і аеропорт, і медуніверситет – короля Данила. А після нього, згідно з пострадянською науковою думкою, тривали століття національного пригноблення.

Тим часом з року в рік формується культ митрополита Андрея Шептицького. І треба визнати, що це дуже добрий варіант для нового патрона міста Львова. Видатний громадянин, постать, яка викликає чи не найменше зауважень та чий масштаб не викликає питань. І з Юрієм, тобто зі собором святого Юра, зв’язок більш ніж очевидний.

Головне в цьому процесі – не наступити на старі граблі «забронзовіння», особистого кар’єрного росту та комерціалізації. Українська історія хоч і багата на визначні постаті, але розкидатися особистостями такого масштабу було б нерозумно.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.