Святий Ян Непомуцький – втрачені та збережені скульптури у Львові

Маловідомий для українців святий Ян Непомуцький (Іван Непомук) є найпопулярнішим святим у Чехії і не тільки – сотні церков і каплиць, присвячених йому, тисячі його скульптурних та іконографічних зображень можна побачити не тільки в Європі, але й за океаном – у Південній Америці, Африці і навіть Азії.  Католицька церква вшановує його пам’ять 16 травня. Тож вшануймо і ми цього святого, котрий колись був одним з покровителів нашого міста Львова!

Джерело: Фотографії старого Львова.

Святий Ян Непомуцький. Фото ZommersteinhofСвятий Ян Непомуцький. Фото Zommersteinhof

Зазвичай святого зображують у священичому облаченні: сутані, роккетто і з біретою на голові. Атрибутами св. Яна Непомуцького є хрест у руці (найчастіше з розп’яттям – символом віри), пальмова гілка (символ мучеництва і перемоги), іноді палець на устах (символ збереженої таємниці сповіді), деколи книга, а також п’ять зірок на німбі навколо голови, що значно вирізняє його з-поміж інших святих, адже з зоряним німбом, головним чином, буває зображена іще тільки Діва Марія. Загалом у Європі налічуються десятки тисяч його зображень, а у світі близько 66 тисяч [1, 2].

В Україні римо-католицька церква нараховує десять діючих святинь, присвячених св. Яну Непомуцькому – сім костелів і три каплиці [3]. Існує також дуже багато розсіяних по містах і селах скульптур, більшість з яких перебуває у вкрай незадовільному стані. З багатьох збережених, відновлених або відреставрованих скульптурних зображень святого мученика (а є їх щонайменше близько сотні) приведу приклад тільки шести: мистецьки виконані скульптури у с. Щирець на Львівщині, м. Ужгород, м. Бучач, а також зроблені народними майстрами фігури у селах Красів і Суходіл на Львівщині та с. Красне на Тернопільщині.

<em>Скульптури св. Непомука у с. Щирець (фото Zommersteinhof), м. Ужгород [<a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%A3%D0%B6%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4_%D0%BF%D0%B0%D0%BC%27%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D0%AF%D0%BD%D1%83_%D0%9D%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D1%83%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83.jpg"><u>7</u></a>],</em><em> м. Бучач [<a href="https://travels.in.ua/uk-UA/object/928/skulptura-svyatoho-yana-nepomuka"><u>8</u></a>]</em><em>, </em><em>с. Красів </em><em>(фото </em><em>Zommersteinhof</em><em>)</em><em>, </em><em>с. Суходіл [<a href="https://www.facebook.com/sokilsokol/posts/pfbid02pt1kdxscYdJJ7TvT9CDhAvGMkrAk86kgh5tRBQpoSr2GewFFTV2iaTvn5Vyo9o4ql"><u>9</u></a>], </em><em>с. Красне [<a href="https://risu.ua/selo-krasne-ostannye-vidlunnya-baroko-ta-narodne-sakralne-mistectvo_n136258"><u>10</u></a>].</em>Скульптури св. Непомука у с. Щирець (фото Zommersteinhof), м. Ужгород [7], м. Бучач [8]с. Красів (фото Zommersteinhof)с. Суходіл [9], с. Красне [10].

У Львові не було храму, присвяченого св. Яну Непомуцькому, але при костелі св. Анни з 1750-х рр. діяло Братство св. Яна Непомуцена. У 1810 р. братчики встановили перед святинею кам’яну поліхромовану фігуру святого, яку можна помітити на старих світлинах. Більше знаний як захисник від повеней, св. Непомук є також покровителем подорожуючих, особливо паломників, тому його фігури часто зустрічаються на перехрестях і розвилках доріг. Очевидно, саме за цією логікою Братство встановило фігуру святого на роздоріжжі вулиць Городоцької та Янівської.

Літографія Йозефа Свободи 1865 р.Літографія Йозефа Свободи 1865 р.

На Кадастровій карті Львова 1849-1853 рр. автор дуже виразно зобразив фігуру св. Непомука з хрестом у лівій руці.

Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.

Цікаво, що на цю статую звернули увагу навіть автори «Географічного словника Польського королівства та інших слов’янських країв» [4], хоча, прямо скажемо, згадка про скульптури – рідкість на його сторінках. На жаль, після Другої світової війни скульптура зникла, тож представлена нижче світлина 1940-х років, можливо, була для неї останньою.

Поштівка 1941-1944 рр.Поштівка 1941-1944 рр.

Згідно легенд, святий Ян Непомуцький є покровителем мостів і вод та захисником від повеней. Тому в Чехії, починаючи від першої у світі скульптури святого на Карловому мості [5], більшість таких фігур стоять поблизу річок. Очевидно, саме тому один зі львівських Непомуків стояв спочатку на мості перед готелем «De Russie» (пізніший готель «Жорж»), а у 1830-х роках був перенесений і встановлений на мості св. Яна (Непомука) [6] біля устя потоку Сорока до річки Полтви (в кінці сучасного пр. Шевченка). На Кадастровій карті бачимо фігурку святого з хрестом у руці, зображену прямо на “жовтоколірному” мості.

Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.

На наступній світлині виразно видно кам’яний міст над Полтвою і скульптуру святого покровителя мостів і вод на високому п’єдесталі.

Фігура св. Яна на мості над Полтвою. Фрагмент фото Юзефа Едера, 1870 р. (повне фото тут)Фігура св. Яна на мості над Полтвою. Фрагмент фото Юзефа Едера, 1870 р. (повне фото тут)

У 1871 році площа св. Яна отримала нову назву – Академічна, а через 8 років річку було сховано під землю і святий Непомук залишився «не при справах»… Ще пізніше – у 1897 р. – домінантою цього місця став пам’ятник польському комедіографу Александрові Фредрі і деякий час обидві скульптури стояли по різні боки площі. Святий покровитель вод з сумом дивився на замуровану річку, а граф у задумі споглядав у сторону свого вже не існуючого палацу.

Фігура св. Яна і пам’ятник А. Фредрі на площі АкадемічнійФігура св. Яна і пам’ятник А. Фредрі на площі Академічній

Очевидно, під час впорядкування площі у 1920-х роках  фігуру святого знову було перенесено, тим разом не надто далеко – на терасу перед костелом св. Миколая (тепер церква Покрови) [6]. Після ІІ світової війни ця скульптура, як і попередня, зникла безслідно.

Святий Ян Непомуцький перед костелом. Фото Марека Мюнца, 1910 рікСвятий Ян Непомуцький перед костелом. Фото Марека Мюнца, 1910 рік

Щодо іще однієї фігури через слабку якість світлини складно сказати напевно, чи це св. Ян. Але характеристично похилений силует скульптури і місце, де поблизу колись був міст через Полтву, дозволяє припустити, що це теж був святий Непомук з хрестом у правій руці.

Засклепіння Полтви біля театру Скарбека. Фото до 1890 р.Засклепіння Полтви біля театру Скарбека. Фото до 1890 р.

Іще одна скульптура святого Яна Непомуцького стояла перед костелом Марії Магдалини. Вона височіла на прямокутному стовпі в’їзної брами до парафіального саду, поряд зі знаменитою капличкою Сикстів. На кадастровій мапі 1853 р. позначено обидві фігури, але не надто виразно. В радянські часи капличку було розбито, а фігура святого зникла. У 2020 р. капличку Сикстів було відреставровано, разом з огородженням, але стовп, на якому стояв св. Непомук, так і залишився порожнім…

Капличка Сикстів і св. Непомук у 1920-х рр. і у 2024 р. Фото ZommersteinhofКапличка Сикстів і св. Непомук у 1920-х рр. і у 2024 р. Фото Zommersteinhof

Перед костелом св. Мартина (тепер церква Християн Віри Євангельської «Віфанія») св. Ян Непомуцький стояв обличчям до входу, вітаючи усіх вірних християн, що приходили помолитись і сповідатися. Цікаво, що ця скульптура теж позначена на Кадастровій карті 1853 року (обведена жовтим колом), хоч і не настільки виразно, як у попередніх прикладах.

Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.Кадастрова мапа Львова 1849-1853 рр.

Після ІІ світової війни комуністична влада нищила скульптури святих в різних публічних місцях міста, а тут і поготів – на території монастиря було розташовано радянську військову частину.

Св. Ян Непомуцький перед костелом св. Мартина. Фото А. Ленкевича (поштівка 1938 р.)Св. Ян Непомуцький перед костелом св. Мартина. Фото А. Ленкевича (поштівка 1938 р.)

Крім фігури перед костелом, було іще скульптурне зображення у головному вівтарі. Відомо, що Йоган Ґеорґ Пінзель та Іоанн Ґертнер виконали для львівського костелу Святої Трійці (тепер Преображенська церква) бічні вівтарі. Крім того Пінзель у 1757 році додатково зробив для цих вітарів невеликі статуї святих Яна Непомука та Якима [11]. Дослідники припускають, що після закриття монастирів і храмів внаслідок реформи 1781 р. ці скульптури потрапили до костелу св. Мартина [12], а у 1789 р. були перевезені до костелу у Новому Милятині.

Св. Ян Непомуцький з головного вівтаря костелу св. Мартина. Фото А. Бохнака, 1927 рік [13]Св. Ян Непомуцький з головного вівтаря костелу св. Мартина. Фото А. Бохнака, 1927 рік [13]

Усі вищезгадані скульптури можна віднести до теми «Львів, якого не повернеш», але не все пропало – у місті збереглося кілька скульптурних зображень святого Яна Непомуцького!

Одне з них знаходиться у правій ніші фасаду церкви Святого Архистратига Михаїла на вул. Винниченка.

Святий Ян на фасаді церкви св. Михаїла. Фото Людмили Мігаль, 2020 рікСвятий Ян на фасаді церкви св. Михаїла. Фото Людмили Мігаль, 2020 рік

Два скульптурних зображення св. Яна Непомуцького знаходяться у церкві св. Андрія на площі Соборній. Обидва були виконані Томасом Гуттером спільно із Конрадом Кутшенрайтером у 1736—1737 рр.

Одна скульптура стоїть на вівтарі у бічній правій наві. Святий традиційно представлений у священичому вбранні – сутані, роккетто і біретою, а також з хрестом у правій руці.

Святий Ян у бічній правій наві. Фото ZommersteinhofСвятий Ян у бічній правій наві. Фото Zommersteinhof

Друга скульптура знаходиться у верхній частині вівтаря св. Антонія Падуанського, в оточенні ангелів, херувимів і путті. У правій руці святий тримає хрест з розп’яттям, а у лівій – пальмову гілку.

Святий Ян на бічному вівтарі. Фото ZommersteinhofСвятий Ян на бічному вівтарі. Фото Zommersteinhof

Іще одна скульптура знаходиться на Личаківському цвинтарі (поле №12). Це досить незвичне розташування для опікуна потопаючих, подорожуючих, паломників, покровителя мостів і вод, захисника від повеней, першомученика таємниці сповіді і т. д.

Скульптура св. Непомука на Личаківському цвинтарі. Фото ZommersteinhofСкульптура св. Непомука на Личаківському цвинтарі. Фото Zommersteinhof

Можливо, саме таємниця сповіді стала причиною встановлення фігури над могилою Йоанни Каванни (Joanna Cavanna), що померла у 1874 році. Але в такому разі ця загадка навіки залишиться таїною таїн.

Автор: Zommersteinhof

Джерела і примітки:

  1. Svatý Jan Nepomucký
  2. Radio.cz/nepomuk (Фотогалерея: 61 скульптура св. Непомука з різних країн світу, в т.ч. з України)
  3. Римо-католицька церква в Україні. Згідно даних 2024 р. РКЦ в Україні має 9 діючих костелів, присвячених св. Яну Непомуцькому: у м. Дубно на Рівненщині, у м. Рахів на Закарпатті, у м. Бояни на Чернівеччині, у селах Завалійки і Заміхів на Хмельниччині, у с. Збручанське на Тернопільщині, у селах Куна і Махнівка на Винничині, у с. Пулини на Житомирщині, а також 3 каплиці: у с. Переходи на Тернопільщині, у селах Мальовниче і Тарасівка на Вінниччині.
  4. “Słownik geograficznego Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich” (1884 рік, том V, стор. 517)
  5. Wikipedia. Дерев’яна статуя Яна Непомуцького, ймовірно, стояла на Карловому мосту ще в 1657 р. Сьогоднішня статуя була встановлена ​​на мосту майже за півстоліття до його офіційної канонізації у 1729 році.
  6. Fryderyk Papée “Historia miasta Lwowa w zarysie”. 1924 r.
    “Біля устя Залізної Води до 30-х років стояв т. зв «мурований міст», а біля устя Пасіки — міст Св. Яна (Непомуцена), з якого згодом фігуру поставили перед костелом Св. Миколая. Верхня течія Полтви аж до устя Пасіки раніше називалося Сорока)”
  7. Статуя Яну Непомуцькому в Ужгороді. Автор фото: СЕРП75ДНІПРО, CC-BY-SA-4.0, через Вікісховище
  8. Скульптура святого Яна Непомука, Бучач
  9. СОКІЛ / SOKIL. Ян Непомуцький
  10. Село Красне: останнє відлуння бароко та народне сакральне мистецтво
  11. Костел Пресвятої Трійці і монастир Тринітаріїв (Львів)
  12. Jurij Smirnow. Kościół pw. Trójcy Przenajświętszej ojców Trynitarzy we Lwowie

   “Відсутність документів та описів унеможливлює визначення долі цінних скульптур та вівтарів. Тому такою інтригуючою виявилась нова інтерпретація походження комплексу пізньобарокових скульптур головного вівтаря костелу св. Мартина у Львові. Доведено, що чотири великі фігури святих (св. Петро, ​​св. Павло, св. Варвара та невстановлена ​​свята) і дві трохи менші (св. Йоаким та св. Ян Непомуцький) походять із тринітарської церкви і є твором Йогана Ґеорґа Пінзеля та Яна Єжи Ґертнера. Нині чотири з цих фігур знаходяться у музеї Й. Ґ. Пінзеля у Львові…”

  1. Adam Bochnak. Naświetlanie rzeźby lwowskiej. Wydawnictwo: Instytut Sztuki PAN, 2008, str. 138
  2. Kresowe Nepomuki: Litwa, Ukraina, Ruś Biała, Inflanty
Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.