Про галицький слід у трагедії з “Титаніком”

Усі ми знаємо сумну історію із “Титаніком” – найбільшим круїзним лайнером у тогочасному світі, який зіткнувшись з айсбергом понад сто років тому, затонув у Північній Атлантиці.

Про галицький слід у трагедії з “Титаніком”

Частина з нас може ще пригадати, що єдиним кораблем, який оперативно відгукнувся на сигнал “SOS” із напівзатопленого “Титаніка” був корабель “Карпатія”, який вже через три години був на місці трагедії.

Тепер, щодо самої його назви. Більшість з нас і досі думає, що назва корабля “Карпатія” – у контексті тієї трагедії з “Титаніком” – то лише простий збіг і той корабель не має ніякого відношення ні до наших любих Карпат, ні до держави, яка у той час існувала на прикарпатських землях і поза ними.

Однак, справа тут виявляється куди цікавішою.

Почну з того, що мова йде про 1912 рік коли Галичина була чи не найдепресивнішим регіоном в усій Австро-Угорській імперії. Так от, галичани тоді масово – цілими родинами, сім’ями, а хто й поодинці, втікаючи від тих всюдисущих галицьких злиднів, виїжджали за океан – “до Гамерики”.

І саме тоді – напередодні Першої Світової війни, Міністерство внутрішніх справ Австро-Угорської монархії підписало договір оренди пасажирського корабля із “Cunard Line” – британською компанією-оператором трансатлантичних і круїзних маршрутів океанських лайнерів для обслуговування пасажирської лінії між італійським Трієстом (з яким наша Галичина тоді перебувала в одній австро-угорській державі) і Нью-Йорком. Суть цього договору полягала у перевезенні тих осіб з Австро-Угорської імперії, які зважилися на переїзд за океан.

Вибір тоді впав на корабель, збудований ще у 1903 році й названий “Карпатією”. У довжину це судно сягало 170 метрів при ширині 19,6 метра. Взяти на борт “Карпатія” могла аж до 1700 осіб.

І от, 14 квітня 1912 року (після того, як “Титанік” о 23:39 год минулого вечора зіткнувся з айсбергом), лайнер “Карпатія” отримавши сигнал “SOS” кинувся на порятунок потопельників, хоча сам перебував на відстані 93 кілометри від місця трагедії.

Прибувши вже через три години у точку затонулого “Титаніка”, “Карпатія” підняла на борт усіх, хто тоді помістився на 18 (із 20) спущених з “Титаніка” шлюпок. Загалом тоді було врятовано 712 осіб. Однак переважну більшість пасажирів і членів команди “Титаніка”, які не змогли вміститися у ті шлюпки (всього на “Титаніку” було 1496 осіб), врятувати не вдалося, оскільки температура води тоді була мінус два градуси за Цельсієм.

Сьогодні те, що залишилося від “Титаніка” лежить в океані на глибині понад три з половиною кілометри. Натомість другий лайнер-рятівник – “Карпатія” затонув через шість років після тих подій біля берегів Ірландії від потрапляння у його борти трьох торпед, випущених із німецького підводного човна.

…Отакі-от дивні історії відкриваються зараз із тим “Титаніком”. Чи були на цьому лайнері вихідці із Галичини, я не знаю, бо не досліджував цю тему. Хоча, можна пошукати за мемуарами чи якимись вибірковими принагідними спогадами тих, хто був у той момент й на “Карпатії”. І скоріш за все, серед тих вихідців з Австро-Угорщини, які були на її борту, могли перебувати й деякі із галичан…

Микола Бандрівський

Джерело: Бомок.

Новини від "То є Львів" в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/inlvivinua.