Дід Мороз був прикладом успішної радянської пропаганди для прикриття репресій – Рябенко

275

Минає 80 років з дня народження Діда Мороза. Цей персонаж з’явився у зловісному 1937 році, в розпал сталінських репресій. Його було запроваджено найбільшими пропагандистами того часу. Сценарій святкування Нового року готували Сергій Міхалков, автор сталінського гімну СРСР та найпопулярніших дитячих книжок, та Лев Кассіль, так само один з провідних радянських дитячих письменників. У цій першій «методичці», яку поширили по всьому Радянському Союзу, з’явився вперше Дід Мороз разом з реабілітованою ялинкою, яка перестала називатися «різдвяною», а стала називатися «новорічною». В Україні декомунізація відбулася досить успішно, радянські міфи продовжують розвіюватися, але цього персонажа вона не стосувалася. Чому? З цим питанням Радіо Свобода звернулося до співробітника Інституту національної пам’яті України Сергія Рябенка.

– Питання у тому, що цей персонаж дійсно вперше в Радянському Союзі офіційно з’явився в 1937 році, але насправді був використаний образ казкового персонажу, який існував ще задовго до Радянського Союзу. Просто він не був таким популярним. Чому це відбулося в 1937 році? Тому що ми пам’ятаємо, що в 1937 рік – це період найбільших політичних репресій в Радянському Союзі, коли велася боротьба в тому числі і з Церквою, тому радянській владі конче було необхідно якимось чином усунути чи спробувати мінімізувати вплив Церкви, церковних традицій, пов’язаних зі святкуванням Різдва.

І тому от в 1935 році з’явилася така теза, яку озвучив один із соратників Сталіна Павло Постишев про те, що потрібно організовувати святкування Нового року з новими радянськими традиціями. І тоді з’явився цей Дід Мороз. Тобто основна ідея, яка закладалася тоді, мала на меті спробувати витягнути з офіційної свідомості святого Миколая, який був пов’язаний з такими різдвяними релігійними традиціями.

Чому власне цей образ, цей персонаж залишився і після Радянського Союзу? Тому що очевидно, що якщо десь на початку ідеологічно цього персонажа ховалася саме суть його заміщення святого Миколая, то чим далі, то все менше можна було говорити про те, що цей персонаж, Дід Мороз, ніс на собі якесь ідеологічне навантаження і був уособленням якоїсь такої вже надто радянської традиції.

Тому після 1991 року після розпаду Радянського Союзу, персонаж сприймається просто як один з персонажів Нового року, один з таких казкових героїв, який просто асоціюється з новорічною традицією.

Зараз, коли після розпаду Радянського Союзу релігійні традиції почали поступово повертатися в наше суспільне життя, поступово займати якесь місце в ньому, певної популярності вже набуває і образ святого Миколая, який вже пов’язаний з дещо іншою традицією ніж Дід Мороз.

Стежте за нами!