Свобода чи Ощадність? Міф про львівську Свободу

Музей етнографії та художнього промислу інституту народознавства НАН України у Львові

Музей етнографії та художнього промислу інституту народознавства НАН України у Львові

Доволі цікавою й неоднозначною є історія будинку нинішнього Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України, створеного у 1951 році (проспект Свободи, 15). Верхній фасад будівлі прикрашає… статуя Свободи! Щоправда, на відміну від ньюйоркської, вона сидить. Львівська Свобода ніжно обіймає двох чоловіків, що сидять одесную та ошуйною.

Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії

Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії

Сьогодні можна почути міф, нібито скульптурна композиція символізує добру та гостинну Америку (жінка), що приймає в свої ніжні та відкриті обійми русина-українця та ляха-поляка. Але як і більшість сучасних міфів, ця байка є скоріше відображенням нашого спотвореного уявлення про себе. А що ж насправді символізує львівська Свобода?

Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії

Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії

Цей красивий будинок побудовано у 1891 році за проектом Юліана Захарієвича й за кошти місцевих українських підприємців. Призначався він для Галицької ощадної каси. Поширена думка, що автор скульптурної групи Леонард Марконі втілив у жіночій фігурі-Свободі символ ощадності та добробуту, розквіту і благополуччя Галичини, а в оточуючих її чоловіках – успішні сільську господарку та промисловість краю. Тому композиція отримала популярну назву “Ощадність” і повинна була символізувати готовність народу Галичини досягнути добробуту та економічного поступу власними силами на своїй землі.

Якою далекою є ідея скульптора про безмежність власних сил від сучасного міфу про гостинність чужини.

скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії

Підґрунтя міфу, звичайно, підсилює діадема на голові “Ощадності” та смолоскип в її руці (щоправда книга в лівій руці відсутня). Але ж статуя Свободи відкрилася у Нью-Йоркській гавані у жовтні 1886 року, тобто всього за 4 роки до встановлення скульптурної групи “Ощадність” у Львові, але ж потрібен був час на проектування та виготовлення композиції. Окрім того, за цей короткий період величезний заокеанський монумент ще не встиг стати символом Америки, нового вільного життя…

А ще серед істориків зустрічається й інша думка – автором львівської Свободи був автор ньюйоркської Свободи Фредерік Огюст Бартольді, і що свою роботу “Ощадність”, встановлену в Україні на замовлення та гроші наших ділових кіл, він використав як прототип для французького подарунку американцям, якому судилося стати символом вселюдської Свободи.

Джерело